Sunday, April 5, 2009

exam oh~ exam

baru sahaja berlalu hari pertama untuk midsemester examination..
ada lagi 2 hari menanti..
CRP
BHP
PHOP

selalunya,kalau nak exam,
mesti rasa cuak aka takut melanda..
tapi..
kali ni perasaan tu takde
'-_-
risau
frust
tension dengan diri sendiri sebab tak takut nak exam..


memang diakui..
selalunya..
lagi 2 atau 3 hari nak exam..
baru rasa cuak+menyesal tu datang sebab tak belajar dari awal..
tapi..
kali ini tidak..

jam 8.50 pagi tadi..
bertolak ke bangunan A3.3 (dewan periksa)
ingatkan saya awal..
rupanya dah penuh dah kawasan luar dewan tu..


"bace ape?" tanya saya pada Kak salmah
"ni.."tunjuknya pada kertas 'drugs' yang boleh tahan tebal..
tanpa diajak,saya duduk di sebelahnya..
tak tahu nak baca apa..
banyak sangat yang belum dicover

"buku past year ni tak best..ade soalan yang same,tapi jawapan lain2..buat konfius je"
saya merungut..
"erm..akak tak buat pun buku tu" jawab kak salmah..malas nak layan saya barangkali..
saya belek-belek kertas yang ada ditangan saya..

nifedepine..MgSO4..tocolytics..oxytocin..satu2 saya amati..

tak lama selepas itu..
"dah boleh masuk dewan!" seorang rakan memberitahu..
kami bangun..
selepas bersalaman dengan rakan-rakan..
terutamanya dengan mereka yang akan menjalani peperiksaan di ruang lain..
saya dan kak salmah menuju ke pintu dewan..
betul-betul di hadapan pintu..
kak salmah bertanya..

"nervous tak? berdebar tak?"
"erm..tah la..belum lagi.." jawab saya lemah..
masih tak tahu punca ke'relax'an melampau dalam diri..
kami melangkah masuk..
bismillah~

*************************************************************************************

usai peperiksaan..betul-betul setelah keluar dari dewan..
saya terus telefon Abah..

"assalamualaikum.."
"waalaikumussalam.." jawab abah..suaranya amat mententeramkan jiwa..
"abah tengah buat ape?"
"tengah rehat kat kawasan perhentian..on the way nak balik Pahang ni"
"owh..belum sampai lagi ek?.."
"belum..erm..macam mane periksa?"
"hehe.." saya hanya tergelak..tak tahu nak jawab apa..
"abah..duha keluar awal hari ni..belum habis lagi masa nak jawab pekse skang ni.."


ummi n abah!! I miss U~

teringat dulu abah pernah pesan..jangan keluar awal..fikir dulu betul2..
takut jugak abah marah dengan pengakuan jujur saya..

"erm..keluar awal?..keluar awal ni..ada dua maksud..memang boleh jawab sebab senang ataupun yang kedua tak tahu langsung nak jawab ape.."
"heh..abah ni.."saya tergelak..
"soalan banyak sangat la bah..200..penat leher nak tunduk lame2..panjang2 pulak tu soalan die..pening nak fikir" saya mengadu..
"tapi dapat jawab semua la?"
"erm........insyaAllah semua jawab..tapi betul ke tak tak tau laa..hehehe.."

kami berbual panjang..sehingga saya tiba di bale..
saya cerita kat abah..takde semangat nak belajar+tak rasa tgh exam..
abah kate..sibuk sangat buat benda lain..abah suruh focus belajar~
insyaAllah..

sekarang ni..baru timbul perasaan cuak sikit..
risau pulak sebab takut hampakan abah n ummi '-_-
tapi..dah terlambatkan?

esok CRP..lusa PHOP n BHP..
focus!

exam oh~ exam


insyaAllah..
walaupun ramai yg pandang ringan tiga-tiga subjek ni..
tapi kita kena sungguh2 kan dalam semua perkara?
insyaAllah~


p/s:doakan semangat dan kecuakan saya datang kembali..biar diri ini terdrive sikit untuk belajar~

nak balik! hu~missing those times

12 comments:

cactus biru said...

hamboih3..abeh je repro trus update blog naaa..haha

kte serupa.exam kali ni adalah exm paling 'tenang' yg pernah sy rasa.huahaha..
tiada langsung rasa takut+nerves. santai je..tp, hakikatnye, cane jwb td???? jom blk mesia! huhu

duha said...

hoho~ tahan je time pekse :p

jom balik! huuu~

IMAN - PKPMICB said...

hehe..
cactus n duha ni..
erm..rsanya mmg cmtu kot..
ntah2 naik 4th yr nnt dh x rsa pape lngsung dh..
'exam tu dh jd sbhgian dr hidupku'..

hm..ape2 pun..akak doakan terbaik utk korang..

psst~muke duha sejibik cam abah duha~~huhu..ptutla rapat ngn abah..=)

duha said...

IMAN-heh..selamat dtg cik IMAN :D
owh..mmg camtu ek? lege sket dga..takut receptor exam dah hilang je..sampai takde tindakan terhadap stimulus exam..heh..

muke same ngn abah? erm..mmg sume org cakap camtu..hehhe..saya anak abah! tapi saye anak ummi jgak..hehe..mestilaa kan..

p/s:trima kasih atas ziarahnye..jemput dtg lagi..hehe

dr.radzi said...

tak cuak nak exam? haaa....samting wrong la tu....wayar tcabut mana2 kot??? haha...

kalo nak ikutkan,bak kata cik IMAN (IMAN ni 'akak' ek? tak tau pulak ada jantina. haha..)mmg dah rasa macam biasa sbb selalu sgt exam ni...
tapi tak takut pon kene buat2 takut. let the epinephrine release. baru usaha kite 100%...kalo tak nnt usaha kita cincai je....

pesanan untuk diri sendiri jugak ni. wallahua'alam.=)

duha said...

dr.razi-tak cabut lagi..cube blocked kjap kut :p

erm..tulah frust dgn diri sndr..sbb rs takut tu tade..bkn bole wat2 takut je..tak feel la..hehhe..

erm..pasni kne induce laa kot rs cuak nih..mmg dengan adenye rse tersebut barulaa usehe akan tercurah lebih lagi..

erm..jzkk

Anonymous said...

assalammualaikum...eleh duha..slaloo camtu..ckap x studi..tapi bile result kuar gempaq tu..macam kat matrix dulu..
huhu..

duha said...

anonymous-waalaikumussalam..sapekah anda? farah ke?
erm..itu matrik..mmg relax :p tido pkul 9 atau 10 tiap2 hari tak rs bsalah..hehe.. tapi ni da msuk sni..patutnye takleh relax..aduh~ parah..(rs bsalah memuncak!)

p/s:tapi gaya tidur di matrik masih susah dielakkan..doalah saye jd rajin ye..

Abell M said...

huhuu..
MDE ari tu~
no komen..haha

let bygones be bygones la..
nvr regret but learn frm it!

hmm..tgk duha..
tringat tapir..comelnyer..
tapir???
haha..jgn marah..
kite kwn kn..hahaha

3rdmarch said...

salam..

parents dtg ke hri 2?
xhabaq mai pon naa..
mmg anak abah ni..
gambaq pon post ngan abah punye je..

p/s:gud luck exam~

duha said...

bella-eh..sume org yg kondem duha bella nk sokong eh? tapir2 tak maen na..seb baik kite kawan :p (siap ah adik duha balik msia nnt..smpai hati die~)

erm..learn from mistakes?? tp cam tak blaja2 je..heh..iA..ubah sikap!

3rd march-mne de parents datang..tu gamba lame..saje post..saye anak mak juge~

p/s:thanks!

3rdmarch said...

owh..
tersilap baca..
ni la akibatnya baca byk blog skli gus..
isk3..
saya pon anak mak..
anak ayah saya juga..
ehee~