Friday, March 25, 2011

AQ sebagai sahabat

Ibnu Mas'ud berkata
bahwa Rasulullah SAW bersabda,

"Siapa yang membaca satu huruf dari Kitab Allah (Alquran ),
ia akan mendapatkan satu kebaikan yang nilainya sama dengan 10 kali ganjaran (pahala).
Aku tidak mengatakan alif lam mim itu satu huruf,
tetapi alif satu huruf,
lam satu huruf,
dan mim satu huruf."
(HR Tirmidzi).

Hadis dari Ibnu Mas'ud ini diperkuat dengan hadis serupa dari Abi Sa'id.


ada yang bertanya,
"kalau macam tu,
banyak lah pahala kita kan?

sehari kadang2 baca sampai 2-3 page..
kadang2 lebih lagi..
tapi kenapa masih tak jadi baik?"


erm..mungkin kita kena cek balik bacaan kita..
kenapa kita baca quran?
sebab suara kita sedap?
sebab nak tanda dalam mutabaah semata
adakah ikhlas?

moga 10 pahala bagi setiap huruf benar2 menjadi milik kita!

renungan pendek buat semua..

p/s: salah satu persediaan sebelum membaca quran adalah mempersiapkan diri untuk mematuhi setiap arahan dan meninggalkan larangan2 yang kita dapati dr setiap ayat yang kita baca! moga dengan membaca AQ kita menjadi manusia yg lebih baik~

6 comments:

diyanna said...

sgt benci bila ada hasutan syaitan utk mengaburi ikhlas =.-

as-syahir said...

biasanya kita baca al-Quran sekadar dihujung lidah, bukan dengan hati.... (teguran utk diri sendiri jugak)

syuhadah said...

salah satu penyakit kita adalah kadang2x kter ni terlalu extreme..
bila bersemenagt,smpai setgh juzu` sehari pn bole..apa yg pentng adalah,kter trus istiqomah..insyaAllah..

duha said...

diyanna-betul2..sama2 mohon perlindungan dariNya

"Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah), maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).” (Surah al-A’raf: 200-201).

duha said...

as-syahir-sama2 perbaiki diri iA :)

duha said...

syuhadah-tulah..jangan terlalu extreme sampai akhirnya penat sendiri..dan terus stop bergerak..naudzubillah~