Saturday, December 31, 2011

exam dan tahun baru


bismillah~

apakah yang anda lihat di bawah?

A. Udang
B. Anak udang
C. Anak katak
D. Embryo kucing


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


ok, jawapannya adalah anak nyamuk!
pupa kepada mosquito
(sedang menghafal characteristic nyamuk aedes, culex dan anopheles)


pejam celik pejam celik,
kita dah pun melangkahkan kaki ke tahun 2012
walaupun ada teori mengatakan tahun ni kiamatlah,
tahun ni ada artis akan nikah lah
ada yang cerailah,
apa-apa pun,
bagi kita yang masih hidup ni,
tugas kita sebagai hambaNya masih belum selesai!
(tugas utk belajar exam pun belum selesai '-_- )

makanya,
silalah bersemangat menghadapi tahun baru ini,
moga tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya..

All the best utk final exam
pada semua rakan-rakan dan adik2 UNPAD saya!


dear kawan-kawan,

andai ada salah di tahun yang lalu,
perbaikilah,
mohonlah ampun padaNya,
juga pada manusia yang telah kita lukai,
hidup itu bukan selamanya..

suka diingatkan,
bahawa diri ini hanyalah hambaNya yang lemah dan hina
tak lari dari salah dan dosa,
seribu kemaafan dipinta,
dan ampunan kalian daku harapkan
agar tahun ini,
dapat daku lalui
dengan lebih berkah dan bahagia
:)



p/s: selamat hari lahir pada rakan serumah saya :) dalam kemudaan tahun 2012 ini anda menjadi semakin tua! ^__^

p/s2: teringin nak join family di pulau Tuba..huuu~

p/s3: artikel menarik ttg tahun baru, sila baca: http://www.islamituindah.my/usah-undang-bala-allah-bila-sambut-tahun-baru

Friday, December 30, 2011

jemput~



bismillah~

few years ago,
saya berkenalan dengan sorang blogger ni..
walaupun tak pernah jumpa,
kerana kami belajar di benua yang berlainan,

tapi bila dah kenal2, rasa dekat n best pulak berteman dengan dia..


bak kata syed Qutb,
sebelum kita dilahirkan,
hati-hati orang mukmin ni dah diikat
dan roh-roh kita saling mengenali..
maka bila bertemu di dunia,

langsung terasa dekat..

masyaAllah!


ukhuwwah itu sungguh cantik!

Alhamdulillah,
kini ada berita beliau bakal mendirikan pernikahan,
dengan senior seuniversiti :)
jadi memang rasa happy tu susah nk di describekan..

sebelum dengar berita ni,
pernah jugak nak teka waktu ym dengan beliau,
tapi kang salah,
malu pulak kan..
tapi adalah 'terhidu' sikit..

dan tak sangka betul pulak..

apa-apa pun,
moga Allah memudahkan urusan kalian dan kami :)

sehubungan dengan mukaddimah di atas,
nak postkan kad jemputan saya..
bagi yg mengenali diri dan mempunyai kesempatan,
boleh lah memenuhi jemputan ini..





p/s: congrats kak sha n abg amad! barakallahulakuma wa baraka 'alaikuma, wa jama'a bainakuma fi khair~ kalau ad masa sy dtg! (huhu)

p/s2: yang mintak kad tp belum dpt, sabar eh, nnt akan diberikan iA :)

Thursday, December 22, 2011

sutrah



menghalang orang daripada melewati depan kita
ketika mendirikan solat
adalah salah satu kesempurnaan solat

thanks ya Allah!


Alhamdulillah ya Allah,

u really know how to made my day..

some people said that i looked more cheerful
or even "berseri" yesterday and today..

yeah, the news just broke out..

actually,
dear friends, sisters and brothers..
not that i looked happy because of the news,
but how people are happy for me that really made me happy :)

people keep on wishing and praying good things for us..

a normal person i am..
that i dont think i actually deserve these kind of reactions..

no kings or queens wishes me,
neither the PM nor any popular guys and girls..


but Alhamdulillah,
He gave me the best moment in life..

the one who wishes and give prayers for me
are the one who i really waited and wanted to receive the wishes from..
that what makes me REALLY happy
^__^


ya Allah,
sorry for all the mistakes i've done,
whether conciously or not,

despite all the mistakes,
You still give me good freinds,
good sisters and brothers
good surrounding
that supports and cheer me up :)

trully,
you are Ar-Rahman and Ar-Rahim!


p/s: thanks to all, even some of u said that the news made ur day, but actually u guys made mine the best :)

p/s2: pray for us, as this is only the beginning..

p/s3: going home tomorrow, cant wait to meet my new sister!

p/s4: Alhamdulillah, minor thesis draft had been submitted, anxiously and nervously waiting for final exam and "sidang"

p/s5: i'll scan the card and post it another time..

Wednesday, December 21, 2011

tiada tapisan mulai tahun 2012

PUTRAJAYA 21 Dis. - Berkuatkuasa tahun hadapan, Lembaga Penapis Filem (LPF) tidak lagi menapis sesebuah filem sebelum ditayangkan, sebaliknya peranan tersebut akan diserahkan kepada pengarah dan penerbit filem itu sendiri.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Mahmood Adam berkata, langkah terbaru itu diambil selepas mengambil kira pandangan daripada semua pihak yang menjayakan industri perfileman negara.

Bagaimanapun katanya, jika terdapat masalah berbangkit mengenai sesebuah filem yang ditayangkan, maka penerbit dan pengarah filem berkenaan perlu bertanggungjawab.

"Dengan kelulusan cadangan tersebut, saya harap semua pihak mengambil iktibar dan tidak mengunakan kelonggaran tersebut sebagai batu loncatan untuk memasukkan adegan-adegan yang melampau dalam sesebuah filem demi untuk mengaut keuntungan semata-mata.

"Suka saya tegaskan, mereka perlu bertanggungjawab dengan segala masalah yang timbul ekoran penerbitan filem mereka. Oleh itu mereka sendiri perlu menilai cita rasa penonton di negara ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Hala Tuju Kawalan dan Penapisan Filem di Malaysia anjuran Bahagian Kawalan Penapisan Filem dan Penguatkuasaan Kementerian Dalam Negeri di sini, hari ini.

Terdahulu Mahmood turut menyampaikan Anugerah Penggiat Filem kepada Penerbit Skop Production, Datuk Yusof Haslam, Penerbit Metrowealth (MIG), David Teo dan seorang penggiat filem dan penulis, Dr. Asiah Sarji

Menurut Mahmood, kementerian juga akan memainkan peranan untuk memberikan penerangan kepada penonton terhadap sesebuah filem mengikut genre masing-masing.

"Antara langkah yang akan diambil kementerian ialah meletakkan keterangan mengenai sesebuah filem di skrin pawagam sebelum ia ditayangkan.

"Langkah ini juga diambil demi memenuhi kehendak rakyat yang mahukan kebebasan dalam industri perfileman, tetapi rakyat jangan lupa jika ada filem barat yang ditayangkan mengandungi unsur-unsur bertentangan dengan akidah atau agama mereka perlu menilai sendiri untuk menonton atau tidak," katanya.

Sementara itu katanya, mana-mana filem yang telah menjalani proses penapisan LPF sebelum ini boleh memohon semula untuk mendapatkan kelulusan bagi ditayangkan tanpa sebarang tapisan.

"Ini bagi memastikan keadilan kepada semua pihak termasuk penerbit filem terdahulu yang terpaksa menjalani proses tapisan filem ketat sebelum ia dibenarkan untuk tayangan," katanya.

Dalam pada itu katanya, jika terdapat masalah berbangkit mengenai sesebuah filem luar negara yang dibawa untuk ditayangkan di negara ini, kementerian akan memanggil syarikat yang bertanggungjawab membawa masuk filem terbabit untuk mendapat penjelasan.



p/s: good or not?

p/s2: sumber--> utusan online

Sunday, December 18, 2011

Thursday, December 15, 2011

Sayyidina 'Ali RA said:

"If you want to recognize in which direction
the most righteous among the Muslims are
then see in which directions
the arrows of Kuffar are going"

Tuesday, December 13, 2011

Masyarakat bukan Islam Kelantan tak gentar hudud

Beberapa orang anggota masyarakat bukan Islam yang ditemuiMalaysiakini di Kota Bharu menolak pandangan bahawa undang-undang hudud yang telahpun diluluskan di negeri itu akan menjejaskan kegiatan ekonomi mereka.

Individu berkenaan sebaliknya berpandangan, undang-undang berkenaan akan dapat mengurangkan kadar jenayah seperti rompakan.

Seorang daripada mereka, yang ingin dikenali sebagai Puan Gan berpendapat penjenayah akan lebih takut untuk melakukan perbuatan itu kerana hukuman berat yang boleh dikenakan melalui undang-undang berkenaan.

NONEKedai kasutnya itu terletak berhampiran zon bersejarah Kota Bharu yang menempatkan bangunan dan lokasi bersejarah yang menjadi tarikan pelancong, termasuk Balai Syura, Istana Jahar dan Istana Batu.

Malangnya, kawasan itu sunyi pada waktu malam dan beliau bimbang keadaan itu akan mengundang kegiatan jenayah.

"Awal tahun ini, kedai emas (di hadapan kedainya) telah dirompak. Sebab itulah sekiranya undang-undang hudud ini dikuatkuasa, orang akan berfikir dua kali sebelum melakukan rompakan," katanya.

Wanita kelahiran Selising, Pasir Puteh itu juga yakin hukuman hudud seperti potong tangan akan mengelakkan jenayah seperti itu berlaku.

"Memanglah bunyinya sangat kejam (potong tangan). Tapi sekiranya seorang mangsa ragut terjatuh dan cedera parah, ia akan memberi kesan mendalam kepada keluarga... Mungkin lebih teruk," katanya lagi.

NONEDitanya lanjut, Puan Gan juga berpandangan bahawa peraturan keislaman yang diperkenalkan pihak berkuasa tempatan – Majlis Perbandaran Kota Baru Bandaraya Islam – tidak menjejaskan beliau.

Peraturan tersebut termasuk denda yang dikenakan ke atas wanita Islam untuk kesalahan tidak menutup aurat, termasuk tidak memakai baju berlengan panjang.

"Saya tidak fikir ia memberi kesan sangat kepada kita, malah orang Cina di sinipun berpakaian sopan, mungkin kita lebih konservatif," katanya yang menambah peraturan itu tidak dikuatkuasakan dengan ketat.

Beliau bagaimanapun terkejut apabila diberitahu bahawa ramai golongan bukan Islam di pantai barat Malaysia menentang hudud dan hukuman berkenaan.

"Kadang-kadang saya rasa surat khabar mainkan isu ini banyak sangat," katanya lagi.

p/s: sumber dari malaysiakini

Wednesday, December 7, 2011

ular dan nafsu


KISAH PENANGKAP ULAR

Terdapat sebuah kisah

yang pernah dinukilkan oleh Maulana Jalaluddin al-Rumi

tentang kisah seorang penangkap ular.


Di satu musim sejuk,

penangkap ular itu memanjat gunung untuk mencari buruannya.

Beliau terjumpa dengan banyak ular

yang seperti mati dek cuaca yang sejuk.


Ular-ular yang berhibernasi itu ditangkap dengan mudah,

dimasukkan ke karung dan dibawa turun ke pasar.


Penangkap ular itu mahu menunjukkan kepada orang ramai

kepakaran dirinya menangkap pelbagai jenis ular.


Semasa tiba di pasar,

tatkala mentari yang bersinar dengan sedikit kepanasan haba yang datang,

ular-ular yang tadinya beku seakan mati,

hidup,

liar

dan bertempiaran lari

meninggalkan penangkap ular dan menimbulkan ketakutan

setiap mereka yang berada di situ.


“Demikianlah nafsu kita.

Dengan didikan, ia menjadi jinak, lumpuh, malah membeku.


Seperti ular itu tadi.


Tetapi nantikan nafsu itu terkena sedikit tempias

keenakan dosa dan nikmat dunia,

bisa sahaja ia menjadi seperti ular berkenaan”


nasihat Maulana Jalaluddin al-Rumi



p/s: dipetik dari blog ustaz hasrizal

p/s2: minor thesis on the way! moga proses menganalisis data dan seterus2nya dipermudahkan~ amiin!

Friday, November 25, 2011

assalamualaikum!


yesterday,
somebody really made my day :)

i was walking alone
heading to campus,
when suddenly,
i saw someone walking from the opposite direction towards me..

from a far,
i can tell that the person seems nice..

we exchanged smiles
and as the person pass by me,
she says
"assalamualaikum"

she didnt look at me but i saw the smile on her face

and i replied..
waalaikumussalam warahmatullah
making sure she heard..

i'm not sure why,
eventhough that word is heard daily in my life,
that word just made my heart filled with love..


how true what the prophet have said,
that by giving salams,
bonds between people are created and strengthen insyaAllah..

even i didnt know who she was..
eventhough we're from different country and race,
but i felt her presence strongly in my heart!

and i regretted..
if only i'm the one who give the salam first!




p/s: tebarkanlah salam antara kita~ especially pada mereka yang kita tak kenal!

p/s2: peace be upon you!

Saturday, November 12, 2011

failed!


bismillah~

on my previous-previous post,
(don't really remember which)
i've said that there's something i'm planning to do,
and i'll tell u guys what is it when i've done it..


today is actually the day
i'm planning on doing it..

but UNFORTUNATELY,
i failed :(

actually,
i planned on calling my mom as early as i could today,
as today is my special day..

i wanted to told her
"thanks 4 bringing me to life,
bringing me into this world,
exactly 22 years ago"

but as soon as i called her,
she asked me how am i doing
have i took my breakfast..

just hearing her voice,
i suddenly felt that tears are going to fall..
(i'm not usually like this,
it's hard 4me to cry in front of my parents nowadays)

then, what make me cried
is when she said
"hari ni hari lahir duha kan,
so happy birthday,
sorry ummi and abah lupa nak ucap awal2,
kitorang penat baru balik dr perlis
(it's my brother's wedding)"

i just replied
"it's ok"
in my macho-trying to cover that i'm crying-voice

then, the conversation went on as usual,
but i kept quiet most of the time
(ok, this is not quite usual)

she did ask
"duha ok ke?
cam tak smangat je?"

"heh, ok je"
still trying to cover..

then i still cant say those word i've planned on saying
untill at last,
she said,
"ok, i love you"


i replied the same words
and hang up the phone..

then i cried silently..

i failed..

not because i'm ashamed to say those words..
but i dont want to say it with tears..

actually i planned on making my mom cried
(errr...crying in happiness ok)

but obviously,
i'm the on who's crying..

haiyaaaa~

then i texted her
"hehe ummi, actually duha call tadi,
nak ckp thanks sbb da lahirkan duha n besarkan duha selama ni,
i'm really grateful to hv u n abah as my parents..
love u sooo much!"

............................
MESSAGE SENT
............................

a few moments later,
she replied my sms
and told me she's crying too..

:)

and few minutes later,
all of my sibling sms me,
wishing happy birthday~

which i know,
it must be my mom who reminds them '-__-

haha..


few months ago,
my doctor ask me,

"pada ulang tahun kamu,
ucapan dari siapa yang paling kamu tunggu?
pasti mama sama papa kamu kan?"

i nodded, agreeing with what she said..

"pada jam 12 malam, kalau mereka belum mengucapkan,
apa yang kamu lakukan?"


"yah..mungkin kamu berfikir,
mama dan papa mungkin sudah tidur,
tunggu besok saja"

i nodded again..

"esok paginya, jam 7 pagi,
kamu mungkin masih bersabar..
jam 9 pagi, kamu mula merasa marah
kerana belum diucapin oleh mama sama papanya..
jam 10 atau 11 pagi,
air mata mulai mau mengalir.."

i laughed when she said that
(but actually i really do wait for my parents to wish me on my birthday)

then she continued
"udah melebihi jam 12 siang,
pasti kamu udah menangis,
kesal karena dilupakan hari ulang tahunnya..
betul kan?"

i smiled
and i nodded shyly..
maybe~
(but i wont cry, just sad i guess..huhu)

"cuba kamu pikir,
kira-kira 20 tahun yang lalu,
sewaktu mama kamu mau melahirkan kamu,
dia berjuang,
dengan kesakitan dan kesukaran
mau melahirkan kamu,
tapi dia ga pernah merasa putus asa,
hingga akhirnya,
pertama kali kamu keluar,
mendengar suara kamu menangis,
bisa menghilangkan semua kesakitan dan kepenatan mama kamu
sewaktu melahirkan tadi.."

"pada hari lahir kamu,
ibu kamu yang telah memperjuangkan nyawa beliau,
agar kamu bisa lahir ke dunia.."

"maka, pada hari ulang tahun kamu,
siapa yang sebenarnya harus ditelfon?
untuk diucapin terima kasih?"

"harusnya kamu yang menelfon dia di awal pagi,
terus bilang
"terima kasih ma, udah melahirkan saya,
udah bersusah berjuang
dan membesarkan saya"
bukan begitu?"

that is when,
i decided to call my mom early in the morning
on my birthday
to tell her "thanks"

i think it's really true that on our special day,
we hoped tha people will remember it
especially people who are special to us,
but actually,
in order for us
to have this special day
there are people who deserve and ought to be thanked..

if its not for them
will u even be here today?
and even hv a special day to be celebrated?

i hope people who read this post,
can tell their parents
especially their mom
how thankful they are
towards their parents..
for giving them THIS DAY
and make them cry!

all the best!
:)

Monday, November 7, 2011

Haid

bismillah~

nak post something,
moga ada manfaat yang boleh diambil..
sebab ada banyak yang dah bertanya,
jadi mungkin bagi yang segan nak tanya
atau bakal menghadapi masalah ini,
silakan baca :)

tajuknya adalah HAID

********************************************

menurut definisi,

haid adalah darah yang biasa terjadi pada perempuan

yang keluar dari pangkal rahim dalam keadaan sihat

dan diwaktu yang tertentu.


Paling cepat perempuan mengeluarkan darah haid pada usia 9 tahun.


Imam Syafi’i berkata

“Wanita yang paling cepat mengeluarkan darah haid

adalah wanita-wanita Tihamah (negeri Mekah).

Mereka mulai mengeluarkan darah haid pada usia 9 tahun.

Tetapi umumnya para wanita mulai mengeluarkan darah haid

pada saat usia 12 tahun 8 bulan

dan terkadang haid pertama terjadi

setelah 2 tahun dimulainya pertumbuhan payudara

dan keluarnya bulu disekitar kemaluannya,

pertumbuhan badannya cepat dan masih banyak tanda pubertas lainnya.



Ada 5 jenis darah yaitu:


1) Hitam, adalah darah yang lebih kuat dan sangat hamis.
2) Merah, adalah darah yang kuat dan tidak berbau.
3) Merah ke kuning-kuningan, adalah darah yang lemah.
4) Kuning, adalah darah yang lebih lemah.
5) Keruh, adalah warna yang paling lemah.


Paling sedikit perempuan haid adalah 1 hari beserta malamnya (24 jam)

dan paling lama 15 hari beserta malamnya.


Dan kebanyakan perempuan haid 6 atau 7 hari beserta malamnya.

Jika seseorang itu haid atau keluar darah kurang dari 24 jam

maka dinamakan mustahadhah atau istihadhah (darah penyakit).


Jika lebih dari 24 jam sampai 15 hari beserta malamnya,

maka itu dinamakan darah haid,

dan jika lebih dari 15 hari maka dinamakan mustahadoh (darah penyakit).


Jika keluar darah hitam pekat atau merah dan kuning

tapi tidak keruh dan diwaktu biasa dia haid,

maka darah itu dinamakan darah haid.


kadang-kadang haid keluar diwaktu yang tak boleh dipastikan,

maka kiralah dari awal keluarnya darah itu,

jika sampai 24 jam atau lebih (kurang dari 15 hari beserta malamnya),

maka darah itu dinamakan haid.


Jika setelah suci dia mengeluarkan darah lagi,

maka check balik, bilakah haid yang terakhir,

jika ada gap suci 15 hari dari haid yang terakhir

maka darah yang kedua dinamakan haid..


kalau kurang dari 15 hari (suci) maka darah itu penyakit.


Anjuran bagi wanita yang sedang haid

Better korang catat menggunakan calendar,

agar tahu mana waktu haid dan lain-lainnya



Suci (tuhri)

Suci bagi perempuan adalah masa tidak mengeluarkan darah haid atau nifas.


Paling sedikitnya perempuan suci antara 2 haid adalah 15 hari

dan kebanyakan perempuan suci 23 hari atau 24 hari

dan tidak ada batas suci bagi perempuan

(kerana ada perempuan yang tidak mengeluarkan darah haid).


Perempuan tidak mengeluarkan darah haid,

maka dia sehat

(bukan penyakit seperti yang diyakini kebanyakan orang)


Karena anak yang paling dicintai Rasulullah saw.

bernama Sayyidatina Fatimah Az-Zahra,

tidak pernah mengeluarkan darah haid,

maka beliau diberi julukan oleh Rasulullah saw.

dengan sebutan Al Batul

(yang tidak pernah putus dalam beribadah).



Mustahadhah atau istihadhah adalah darah penyakit

yang keluar dilain waktu haid,


Bagi wanita yang mustahadhah,

maka setiap solat 5 waktu

harus membersihkan kemaluannya kemudian

dibalut dan langsung solat

(tidak boleh menunggu lama)

dan diperbolehkan membaca Al Qur’an setelah solat

dan juga diperbolehkan berjima’.

Setelah dibersihkan dengan air.


Sesuatu yang keluar dari faraj perempuan

yang diwajibkan mandi setelah bersih adalah

air mani, darah haid, janin (walau segumpal darah) dan darah nifas

selain itu semua tidak diwajibkan mandi.

Seperti darah penyakit (mustahadoh), keputihan, mazi dan wadi.



a. Mazi adalah air yang keluar dipuncak syahwat

sebelum air mani dan warnya putih, bening tetapi tidak ada bau.



b. Wadi adalah air yang keluar ketika melakukan kerja berat,

berwarna putih keruh (biasanya kita panggil keputihan).



c. Semua yang keluar dari faraj perempuan hukumnya najis, seperti darah haid, nifas, mustahadhah, mazi dan wadi, dll. Adapun air mani hukumnya suci.



*******************************


p/s: ni ambil hukum mengikut mazhab imam syafi'e ye, memandangkan kebanyakkan malaysians yang berpegang pd mazhab syafi'e :)