Friday, November 25, 2011

assalamualaikum!


yesterday,
somebody really made my day :)

i was walking alone
heading to campus,
when suddenly,
i saw someone walking from the opposite direction towards me..

from a far,
i can tell that the person seems nice..

we exchanged smiles
and as the person pass by me,
she says
"assalamualaikum"

she didnt look at me but i saw the smile on her face

and i replied..
waalaikumussalam warahmatullah
making sure she heard..

i'm not sure why,
eventhough that word is heard daily in my life,
that word just made my heart filled with love..


how true what the prophet have said,
that by giving salams,
bonds between people are created and strengthen insyaAllah..

even i didnt know who she was..
eventhough we're from different country and race,
but i felt her presence strongly in my heart!

and i regretted..
if only i'm the one who give the salam first!




p/s: tebarkanlah salam antara kita~ especially pada mereka yang kita tak kenal!

p/s2: peace be upon you!

Saturday, November 12, 2011

failed!


bismillah~

on my previous-previous post,
(don't really remember which)
i've said that there's something i'm planning to do,
and i'll tell u guys what is it when i've done it..


today is actually the day
i'm planning on doing it..

but UNFORTUNATELY,
i failed :(

actually,
i planned on calling my mom as early as i could today,
as today is my special day..

i wanted to told her
"thanks 4 bringing me to life,
bringing me into this world,
exactly 22 years ago"

but as soon as i called her,
she asked me how am i doing
have i took my breakfast..

just hearing her voice,
i suddenly felt that tears are going to fall..
(i'm not usually like this,
it's hard 4me to cry in front of my parents nowadays)

then, what make me cried
is when she said
"hari ni hari lahir duha kan,
so happy birthday,
sorry ummi and abah lupa nak ucap awal2,
kitorang penat baru balik dr perlis
(it's my brother's wedding)"

i just replied
"it's ok"
in my macho-trying to cover that i'm crying-voice

then, the conversation went on as usual,
but i kept quiet most of the time
(ok, this is not quite usual)

she did ask
"duha ok ke?
cam tak smangat je?"

"heh, ok je"
still trying to cover..

then i still cant say those word i've planned on saying
untill at last,
she said,
"ok, i love you"


i replied the same words
and hang up the phone..

then i cried silently..

i failed..

not because i'm ashamed to say those words..
but i dont want to say it with tears..

actually i planned on making my mom cried
(errr...crying in happiness ok)

but obviously,
i'm the on who's crying..

haiyaaaa~

then i texted her
"hehe ummi, actually duha call tadi,
nak ckp thanks sbb da lahirkan duha n besarkan duha selama ni,
i'm really grateful to hv u n abah as my parents..
love u sooo much!"

............................
MESSAGE SENT
............................

a few moments later,
she replied my sms
and told me she's crying too..

:)

and few minutes later,
all of my sibling sms me,
wishing happy birthday~

which i know,
it must be my mom who reminds them '-__-

haha..


few months ago,
my doctor ask me,

"pada ulang tahun kamu,
ucapan dari siapa yang paling kamu tunggu?
pasti mama sama papa kamu kan?"

i nodded, agreeing with what she said..

"pada jam 12 malam, kalau mereka belum mengucapkan,
apa yang kamu lakukan?"


"yah..mungkin kamu berfikir,
mama dan papa mungkin sudah tidur,
tunggu besok saja"

i nodded again..

"esok paginya, jam 7 pagi,
kamu mungkin masih bersabar..
jam 9 pagi, kamu mula merasa marah
kerana belum diucapin oleh mama sama papanya..
jam 10 atau 11 pagi,
air mata mulai mau mengalir.."

i laughed when she said that
(but actually i really do wait for my parents to wish me on my birthday)

then she continued
"udah melebihi jam 12 siang,
pasti kamu udah menangis,
kesal karena dilupakan hari ulang tahunnya..
betul kan?"

i smiled
and i nodded shyly..
maybe~
(but i wont cry, just sad i guess..huhu)

"cuba kamu pikir,
kira-kira 20 tahun yang lalu,
sewaktu mama kamu mau melahirkan kamu,
dia berjuang,
dengan kesakitan dan kesukaran
mau melahirkan kamu,
tapi dia ga pernah merasa putus asa,
hingga akhirnya,
pertama kali kamu keluar,
mendengar suara kamu menangis,
bisa menghilangkan semua kesakitan dan kepenatan mama kamu
sewaktu melahirkan tadi.."

"pada hari lahir kamu,
ibu kamu yang telah memperjuangkan nyawa beliau,
agar kamu bisa lahir ke dunia.."

"maka, pada hari ulang tahun kamu,
siapa yang sebenarnya harus ditelfon?
untuk diucapin terima kasih?"

"harusnya kamu yang menelfon dia di awal pagi,
terus bilang
"terima kasih ma, udah melahirkan saya,
udah bersusah berjuang
dan membesarkan saya"
bukan begitu?"

that is when,
i decided to call my mom early in the morning
on my birthday
to tell her "thanks"

i think it's really true that on our special day,
we hoped tha people will remember it
especially people who are special to us,
but actually,
in order for us
to have this special day
there are people who deserve and ought to be thanked..

if its not for them
will u even be here today?
and even hv a special day to be celebrated?

i hope people who read this post,
can tell their parents
especially their mom
how thankful they are
towards their parents..
for giving them THIS DAY
and make them cry!

all the best!
:)

Monday, November 7, 2011

Haid

bismillah~

nak post something,
moga ada manfaat yang boleh diambil..
sebab ada banyak yang dah bertanya,
jadi mungkin bagi yang segan nak tanya
atau bakal menghadapi masalah ini,
silakan baca :)

tajuknya adalah HAID

********************************************

menurut definisi,

haid adalah darah yang biasa terjadi pada perempuan

yang keluar dari pangkal rahim dalam keadaan sihat

dan diwaktu yang tertentu.


Paling cepat perempuan mengeluarkan darah haid pada usia 9 tahun.


Imam Syafi’i berkata

“Wanita yang paling cepat mengeluarkan darah haid

adalah wanita-wanita Tihamah (negeri Mekah).

Mereka mulai mengeluarkan darah haid pada usia 9 tahun.

Tetapi umumnya para wanita mulai mengeluarkan darah haid

pada saat usia 12 tahun 8 bulan

dan terkadang haid pertama terjadi

setelah 2 tahun dimulainya pertumbuhan payudara

dan keluarnya bulu disekitar kemaluannya,

pertumbuhan badannya cepat dan masih banyak tanda pubertas lainnya.



Ada 5 jenis darah yaitu:


1) Hitam, adalah darah yang lebih kuat dan sangat hamis.
2) Merah, adalah darah yang kuat dan tidak berbau.
3) Merah ke kuning-kuningan, adalah darah yang lemah.
4) Kuning, adalah darah yang lebih lemah.
5) Keruh, adalah warna yang paling lemah.


Paling sedikit perempuan haid adalah 1 hari beserta malamnya (24 jam)

dan paling lama 15 hari beserta malamnya.


Dan kebanyakan perempuan haid 6 atau 7 hari beserta malamnya.

Jika seseorang itu haid atau keluar darah kurang dari 24 jam

maka dinamakan mustahadhah atau istihadhah (darah penyakit).


Jika lebih dari 24 jam sampai 15 hari beserta malamnya,

maka itu dinamakan darah haid,

dan jika lebih dari 15 hari maka dinamakan mustahadoh (darah penyakit).


Jika keluar darah hitam pekat atau merah dan kuning

tapi tidak keruh dan diwaktu biasa dia haid,

maka darah itu dinamakan darah haid.


kadang-kadang haid keluar diwaktu yang tak boleh dipastikan,

maka kiralah dari awal keluarnya darah itu,

jika sampai 24 jam atau lebih (kurang dari 15 hari beserta malamnya),

maka darah itu dinamakan haid.


Jika setelah suci dia mengeluarkan darah lagi,

maka check balik, bilakah haid yang terakhir,

jika ada gap suci 15 hari dari haid yang terakhir

maka darah yang kedua dinamakan haid..


kalau kurang dari 15 hari (suci) maka darah itu penyakit.


Anjuran bagi wanita yang sedang haid

Better korang catat menggunakan calendar,

agar tahu mana waktu haid dan lain-lainnya



Suci (tuhri)

Suci bagi perempuan adalah masa tidak mengeluarkan darah haid atau nifas.


Paling sedikitnya perempuan suci antara 2 haid adalah 15 hari

dan kebanyakan perempuan suci 23 hari atau 24 hari

dan tidak ada batas suci bagi perempuan

(kerana ada perempuan yang tidak mengeluarkan darah haid).


Perempuan tidak mengeluarkan darah haid,

maka dia sehat

(bukan penyakit seperti yang diyakini kebanyakan orang)


Karena anak yang paling dicintai Rasulullah saw.

bernama Sayyidatina Fatimah Az-Zahra,

tidak pernah mengeluarkan darah haid,

maka beliau diberi julukan oleh Rasulullah saw.

dengan sebutan Al Batul

(yang tidak pernah putus dalam beribadah).



Mustahadhah atau istihadhah adalah darah penyakit

yang keluar dilain waktu haid,


Bagi wanita yang mustahadhah,

maka setiap solat 5 waktu

harus membersihkan kemaluannya kemudian

dibalut dan langsung solat

(tidak boleh menunggu lama)

dan diperbolehkan membaca Al Qur’an setelah solat

dan juga diperbolehkan berjima’.

Setelah dibersihkan dengan air.


Sesuatu yang keluar dari faraj perempuan

yang diwajibkan mandi setelah bersih adalah

air mani, darah haid, janin (walau segumpal darah) dan darah nifas

selain itu semua tidak diwajibkan mandi.

Seperti darah penyakit (mustahadoh), keputihan, mazi dan wadi.



a. Mazi adalah air yang keluar dipuncak syahwat

sebelum air mani dan warnya putih, bening tetapi tidak ada bau.



b. Wadi adalah air yang keluar ketika melakukan kerja berat,

berwarna putih keruh (biasanya kita panggil keputihan).



c. Semua yang keluar dari faraj perempuan hukumnya najis, seperti darah haid, nifas, mustahadhah, mazi dan wadi, dll. Adapun air mani hukumnya suci.



*******************************


p/s: ni ambil hukum mengikut mazhab imam syafi'e ye, memandangkan kebanyakkan malaysians yang berpegang pd mazhab syafi'e :)

persaudaraan

mengapa kawan
lebih senang mengungkapkan keburukan
berbanding kebaikan
dan kelebihan sahabatnya

mengapa kawan
amat iri mendengar kejayaan sahabatnya
dan lebih mudah merasa sedih
ketika sahabatnya meraih sesuatu pencapaian..

mengapa kawan
sering berpura-pura sedih
dan empati pada temannya
yang sedang dalam kesusahan

sedangkan islam mengajar
selemah-lemah persaudaraan itu
adalah dengan berlapang dada pada sahabat kita..

selemah-lemah persaudaraan!