Monday, January 29, 2024

A new start for 2024

 Dengan nama tuhan yang menciptakan Qalam,

 

Lama sungguh tak menulis, mungkin sejak 4 tahun yang lalu, atau lebih..

Kalau kat sekolah, Bahasa bukan kekuatan saya, apalagi Bahasa Melayu. Karangan jarang dapat A, kalua dapat pun mungkin cukup-cukup makan Sahaja. Bahagian ilmu sains dan matematik, Alhamdulillah diberikan kelebihan untuk mudah memahami dan mempunyai minat yang tinggi..

Tapi, lepas masuk university, rajin pula menulis blog. Bukan untuk menghasilkan novel atau buku, tapi lebih kepada sharing..ya saya suka berkongsi, pernah ada cita-cita nak jadi cikgu, sebab nak bercerita dan menanda kertas exam murid..kadang membayangkan diri ni, jadi pakar motivasi, memberi nasihat dan kisah dari pengalaman sendiri..walaupun tak seberapa, tapi memang suka untuk berkongsi..siapa tahu ada secebis dua yang dapat dijadikan pengajaran Bersama, dan siap tahu untung-untung dapat mendengar nasihat dan pengalaman dari orang lain pula..

Permulaan tahun 2024, antara janji yang saya bagi pada kakak naqibah saya adalah saya akan mula menulis journal..dia pesan, tulis je apa-apa yang kita nak share..itu lah juga yang saya buat lebih dari 10 tahun yang lepas waktu zaman uni. Waktu tu macam-macam idea nak share, macam-macam cerita nak Kongsi..

Lepas kahwin tahun 2012, mungkin focus dah beralih arah, slowly tak menulis lagi kat blog. Walhal suami kata, dia minat baca blog saya sebelum kawin lagi haha..mungkin kena start semula untuk semarakkan lagi minat tu :-p

Semoga Allah beri kekuatan dan ilham untuk menulis semula..sambil-sambil kita mencatat kisah kehidupan kita sendiri untuk dijadikan bahan muhasabah, kita (selaku Perempuan) nib oleh juga la nak releasekan apa-apa yang terpendam dan terbuku dalam hati..perempuan ni memang kena banyak bercerita dan meluahkan, kalua takde siapa pun baca ap akita tulis, at least dah luah, mudah-mudahan kurang sikit beban dalam diri saban hari

Tapi ingat, akhirnya yang penting yang melihat dan mendengar tu Tuhan. Jadi kit ani hanya mengejar redhaNya. Jom sama-sama menulis journal harian atau mingguan. Sambil menyampaikan, mengingatkan diri sendiri kita niatkan utk self healing dan ibadah keranaNya

Here goes, a new start..

No comments: