Friday, October 3, 2008

apa ade pada Al-Quran?


"tau tak bace satu je huruf dari Al-Quran dapat 10 pahale?"

rasenye boleh kate semua orang tau..tapi still Al-quran jarang kita bace..



Dulu ust penah cerite, waktu die belajar subjek perbandingan agame..ade sorang cikgu die (non-muslim) penah cakap 'orang islam ni bod*h, ade Al-Quran yang cukup bagus sebagai panduan, tapi tak nak ikut'..

Sebagai seorang muslim dan mukmin kite patut rase sangat terpukul dengan statement tu..bukan kita patut marah dengan si non-muslim..tapi patut muhasabah balik umat islam sekarang sebab ape yg die cakap tu sebenarnye satu kenyataan..Dan tu jugak merupakan satu sebab kenapa umat islam jatuh sekarang..

Tadi dalam khutbah solat jumaat yang didengari menerusi radio IKIM, khatib ade cerita tentang kemenangan tentera islam melawan tentera kafir walaupun nisbah tentera islam:tentera kafir adalah 1:10..dan bila ditanya bagaimana tentera islam yang sedikit boleh mengalahkan tentera kafir yang begitu ramai..tentera kafir sendiri yang menjawab "kerana mereka hanya patuh dan taat pada Allah serta kuat berpegang pada ajaran islam, sedangkan kami tidak.."



Dalam Al-quran kite boleh jumpe banyak sangat ayat utk memujuk jiwe..contohnya,

"yaitu orang2 yang apabila ditimpa musibah mereka berkata innalillah wainna ilaihi rajiun. mereka itulah yang memperolehi ampunan dan rahmat dari tuhannya dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk"
(Al-Baqarah:156-157)

"dan apabila hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentangKu, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa padaKu...."
(Al-baqarah:186)

"dan janganlah kamu (merasa) lemah dan jangan pula bersedih hatisebab kamu paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang yang beriman"
(Al-Imran:139)




ade jugak ayat-ayat sebagai pedoman dan peringatan

"perempuan-perempuan yang keji untuk lelaki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan yang keji, sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. mereka itu bersih dari apa yang dituduh orang. mereka memperolehi ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)"
(An-nur:26)

"sungguh telah ada pada diri Rasulullah contoh yang terbaik bagimu, yaitu bagi orang yang mengharap rahmat Allah dan kedatangan hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah"
(Al-Ahzab: 21)

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan 'kami telah beriman' dan mereka tidak diuji?"
(Al-Ankabut:2)




begitu juga dengan doa-doa yang patut diamalkan

"ya tuhan kami, janganlah engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat di sisimu, sesungguhnya engkau Maha Pemberi"
(Al-Imran:8)

"dan orang2 yang berkata ya tuhan kami,anugerahkanlah kepada kamipasangan dan keturunan sebagai penyenang hati, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang yang bertakwa"
(Al-Furqan:74)

"dia (musa) berkata 'Ya tuhanku,lapangkanlah dadaku, dan mudahkanlah untukku urusankudan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, agar mereka mengerti perkataanku'
(Tahaa:25-28)





Selain ayat-ayat kat atas ni ade banyak lagi ayat lain termasuk ayat tentang undang-undang,larangan,suruhan etc..

tokoh-tokoh zaman dulu,para cendekiawan islam semuanya berpegang teguh pada Al-quran sebab dengan berpegang pada Al-Quran laa kite boleh jd seorang yang hebat! insyaAllah..

dalam sebuah hadith, diriwayatkan baha
wa 'pada hari kiamat nanti, tidak ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al-Quran' ini menunjukkan betape pentingnye peranan Al-Quran dalam kehidupan seorang
muslim..






--> Al-Quran penyejuk jiwa dan penenang hati






1 comment:

Belasah Jelah said...

jom bace al quran~~~
SESUNGGUHNYA HANYA DENGAN MENGINGATI ALLAH KITA AKAN MENJADI TENANG