Tuesday, January 12, 2010

Mesir dan Palestin

Assalamualaikum~

esok exam neuro behaviour and special senses (NBSS)..
(tolong doakan :D )
tapi just nak post sedikit perkembangan dunia islam..

bagi yang masih belum tahu,
kini,
bukan hanya di palestin pihak israel sedang membina tembok,
tetapi di sempadan mesir juga,
sebuah tembok sedang didirikan..

jika ditanya sebab atau tujuan ia dibina,
dikatakan bahawa
fungsi tembok tersebut adalah mempertahankan kedaulatan
negara dan untuk menghalang penyeludupan dadah
menerusi terowong di bawah sempadan
yang digali secara haram
dan digunakan untuk menyeludup bekalan dan senjata.

namun hakikatnya terowong itu sebenarnya kini digunakan
bagi pihak-pihak yang ingin membantu rakyat Palestin
dengan menyalurkan bahan makanan,ubatan
dan juga bekalan senjata bagi pihak Hamas..

dengan terbinanya tembok tersebut,
maka terputuslah bekalan
dan bertambah sulit untuk menghulurkan bantuan
pada saudara kita di Gaza..

begitu juga ia akan membantutkan
jihad umat islam di sana,
kerana terputusnya bekalan senjata..

barisan panel ulama' Jordan
telah mengeluarkan fatwa bahawa
tembok yang dibina itu adalah satu JENAYAH
dan menyeru umat islam menghalangnya..

"“Tembok perkauman yang sedang dibina Mesir
dengan kerjasama Amerika Syarikat (AS) dan Israel
adalah sama seperti jenayah dalam penilaian Islam,”
-Barisan Tindakan Islam (IAF)-
(parti politik terbesar Jordan)

Seorang ahli Parlimen British
dan ketua konvoi ‘Pembuluh Kehidupan 3,
George Galloway menegaskan bahawa
konvoinya yang menempuh perjalanan selama 31 hari
disambut dengan penuh kegembiraan oleh penduduk Gaza

“…kerana melihat kami sanggup mengorbankan darah semata-mata kerana mereka.”

Dalam rancangan ‘Tanpa Sempadan’
yang disiarkan oleh saluran TV kabel al-Jazeerah
pada petang Rabu (6/1/2010),
beliau hairan dengan tindakan yang diambil pihak Mesir
sehingga menyebabkan beberapa anggota konvoinya
terpaksa mendapatkan rawatan di hospital
kerana ada di antara mereka mengalami patah tulang dan cedera parah.

Mereka mengalaminya
hanya kerana matlamat mereka
untuk menghantar ubat-ubatan
dan makanan kepada rakyat Gaza yang terkepung.

wahai umat islam..
dimanakah kalian?



p/s: seorang saintis nuklear dan profesor dan pemimpin revolusi Universiti Teheran, Iran Massaoud Ali-Mohammadi telah mati akibat dibom..erm..konspirasi? wallahu'alam~

p/s2:passport nam expired dah! baru perasan semalam~ '-___-

5 comments:

fathiyyah said...

berat mata memandang dari sini duha. Rasa terkilan sbb kita(ana) tk boleh buat apa-apa pun.

tapi Allah letakkan kita dlm posisi yang terbaik kan? moga kita sentiasa tsabat,Ameen

Dan sungguh, kita mungkin tak dpt membantu pun saudara kita di Palestin sana, namun Allah tetap bersama mereka.

Insya Allah doa kita juga turut mengiringi mereka.

Duha, tq for this entry. N all the best in ur exam. ana pon nk exam dua minggu lg. Mari berjihad! huhu

Luv,
Fathiyyah :)

duha said...

fathiyyah-erm..betul tu..Allah dah letakkan kita di tempat yg terbaik iA..usahalah semampu mungkin~
Allah lihat pada usaha kita..

erm..doalah tanpa putus iA..

sama2 kita bermujahadah ye :)
bittaufiq wannajah!

moga sama2 dipermudahkan..

lots of luv~

|makhlukDIA| said...

kak duha..
jom g mesir..
kite halang pembinaan tembok tuh!
akak bwk kapak..ana bwh pisau.

ana..ana..ana geram nie!

camne nie??!

duha said...

makhlukdia- bgus adek akak sorg nih..smgt..

tapi ada caranya..kalau kita kat sni dah rasa geram sgt2..apetah lg saudara kita kat sana yg nampak depan mata..tah2 derang sume rasa cam nk cucuk je pakai pisau org yg tgh bina tembok tuh..bukan kita je yg geram..

mesti ada usaha yg derang cuba lakukan yang mungkin kita tak nampak..kita mainkan part kita kat sni..jangan duk tgk berita n goyang kaki je..takde rasa apa2 atau takde tindakan apa2..

kita sedarkan rakan2 kita kat msia (and indonesia) dulu..:D

nicemedicine said...

Assalamualaikum..
Bukan ulama Jordan sahaja mengharamkan pembinaan tembok di sempadan Rafah Mesir, tetapi juga Ketua Ikatan Ulama Dunia Dr Yusuf Al-qaradhawi.
Tetapi Ulama Al-Azhar mempertahan keputusan Hosni Mubarak.
Kalo nak pertahankan Palestin, tidak semestinya dengan fizikal
Konvoi viva palestina yang dianjurkan kerajaan Malaysia pun ditahan oleh penguasa Mesir.
Salah satu wasilah kita untuk perjuangkan Palestin adalah dengan kita mengislahkan orang sekeliling kita pada islam sebenar dan ukhuwah yang sepatutnya terbina di antara setiap orang islam apatahlagi orang beriman.
Jangan lah kita jadi seperti buih di lautan. Hanya bilangan yang besar tapi berpecah belah dan akhirnya kita lemah di hadapan orang yang tentang islam.