Wednesday, April 25, 2012

secoret tulisan

bismillah..

tanggal 25 April 2012..
Alhamdulillah, 
tepat 2 bulan saya bergelar seorang isteri :)

sekarang saya masih sering ditanya
"bagaimana kehidupan sebagai seorang isteri?"
"macamana rasa dah nikah?"
"apa perasaan dah jadi isteri orang?"
dan lain-lain..

malah tak sedikit yang masih mengucapkan 
"selamat pengantin baru"
takpe, isu pengantin baru ni pasti akan lapuk dalam beberapa waktu nanti :p
(tapi harapnya tidak akan lapuk buat kami berdua)

sekarang saya sudah memulakan praktikal
di rumah sakit Hasan Sadikin,
tepatnya sekarang di bagian jiwa..

ya,
rumah sakit jiwa!

setakat ni,
sudah 3 department yang saya lalui,
paling , best belajar di neurology,
tapi paling menarik pesakitnya di bagian jiwa :)

memahami jiwa manusia itu sangat sukar,
sangat tidak mudah
dan sangat memenatkan!

teori-teori yang dipelajari di sini,
mencerahkan pemikiran saya tentang
sebab dan akibat, kenapa seseorang itu boleh menghadapi gangguan jiwa..

ya mungkin tidak semuanya mengenai teori tersebut,
tepat dan benar
tapi itulah ilmu yang diajarkan kepada saya..

dan pastilah, selain daripada cara membesar,
cara dididik, bergaul dan faktor lingkungan,
bagi saya agama amat berperanan penting dalam membentuk jiwa seseorang..

dalam masalah depression atau cemas (anxiety)
teori mengatakan bahawa apabila kita menghadapi suatu masalah,
masalah tersebut atau akan ada sesuatu "perkara" 
yang disimpan dalam diri,
di dalam minda separa sedar kita..
dinamakan repression..

jika proses ini tidak dikawal,
dan berjalan terus menerus tanpa kita menangani masalah tersebut dengan bijak,
"masalah" atau "perasaan" tersebut akan cuba meloloskan diri,
mencari kesempatan untuk memasuki minda sedar (conscious) kita
dan ini menyebabkan timbulnya perasaan cemas..
begitu pula masalah yang di "repress" terlalu lama,
akan menimbulkan gejala depresi..

ini semua adalah bentuk-bentuk dari gangguan jiwa,
yang jika memberat,
akan bertukar menjadi gangguan yang lebih berat!

namun boleh kita lihat,
keindahan agama islam itu sendiri,
dalam menekankan hubungan kita dengan pencipta..

bagi saya,
sesiapa yang mempunyai masalah sering meng"repress" masalah mereka,
dan tiada siapa yang boleh dikongsikan ceritanya,
yakinlah Allah itu ada..

menangis dan meluahkan di hadapanNya,
pasti akan membantu menghilangkan bebanan,
dan dengan izinNya,
tidak akan kita merasa tertekan atau stress,
kerana bukankah hati dan perasaan kita ditentukan olehNya?

ahhh, bercakap tentang penentuan Allah taala,
teringat akan suatu nasihat,
menjelang pernikahan saya..

"dalam hidup ini,
kita yang harus memilih,
antara baik, dan buruk..
salah atau benar..
halal atau haram.."

"waktu nak nikah nanti,
pastikan awak tak buat benda-benda pelik,
yang mungkin akan disesali di kemudian hari"

"sebelum pakai make-up tebal2 sgt,
sebelum membuat majlis yang melampau dan membazir,
sebelum bersanding dan menayang-nayang diri anda di khalayak ramai,
fikir dulu,
adakah pernikahan sekali seumur hidup seperti itu,
yang akan awak kenang sampai akhir nanti?
yang akan awak ceritakan,
dan tunjukkan gambar2nya pada anak dan cucu nanti?"

"jika tidak,
maka berpada-padalah,
ikuti cara yang benar,
dan hanya awak sebagai bakal pengantin,
yang boleh "mengubah" dan "mengontrol"
majlis pernikahan awak.."

"lagipun, siapa yang nak nikah kan?"
(ayat dah diubah, tapi intinya begitulah~)

Alhamdulillah majlis saya sudah selesai,
moga Allah memberkati saya dan suami,
namun yang bakal menjelang dan menyusul,
moga anda dapat menjalankannya dengan jauh lebih baik!


p/s: doakan saya dan suami dapat beradaptasi dengan baik dalam alam pernikahan kami yang masih muda~
p/s2: Alhamdulillah ya Allah, atas segalanya..moga dipermudahkan segala urusan kami!
p/s3: bahang stress duduk dalam wad jiwa mulai terasa, kadang-kadang saya menjadi stress tak tentu pasal '-__- moga kami sehat2 saja..hehe~
p/s4: saya rindu adik usrah di nangor~
p/s5: tak lama lagi wisuda (graduation day), permudahkanlah ya Allah, begitu juga dengan department2 yang mendatang
p/s6: saya masih beradaptasi sebagai seorang isteri dan dokter muda, segala masalah dan kesalahan saya, mohon diampunkan! juga kepada kedua org tua saya yang amat saya cintai dan kasihi..i miss ummi n abah!


--------------------------------------------------------------


"Ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, saya terima pasangan saya sepenuhnya, maka terimalah saya sebagai hambaMu, dan terimalah ibadah-ibadah saya kepadaMu.

Ya Allah saya akui, bahwa ini semua tidak mudah, tapi saya sadari bahwa saya adalah yang terbaik baginya dan dia adalah yang terbaik bagi saya, maka akuilah saya sebagai hambaMu.

Ya Allah saya maafkan berbagai kekurangannya, malah saya akui kepelbagaian kekurangan saya yang jauh lebih banya berbandingnya, saya maafkan diri saya yang masih belum pandai mencintainya, maka maafkanlah dia dan maafkanlah saya yang terlalu sering menuntut kepadaMu dan terlalu menuntut kepadanya.

Ya Allah yang Maha Pemaaf dan Pengampun, ampunilah dosa kami berdua..bersihkan hati kami berdua..rahmati hati dan kehidupan kami berdua...

Ya Allah, saya serahkan urusan ini kepadaMu, maka serahkanlah rasa cinta yang indah dariMu kepadaku, dan perindahlah pernikahanku dengannya..


for You are my only hope ya Allah :)


amiin~

13 comments:

anginvenus said...

Barakallahu lakumaa wa baaroka 'alaykumaa wa jama'a baynakumaa fii khoir. Allaahu yubaariku fiinaa ukhtii al mahbuubah :') Aamiin.

Isyraf Imrani said...

Barakallahu lakumaa wa baaroka 'alaykumaa wa jama'a baynakumaa fii khoir.

Sang Pencerah said...

Mungkin boleh kongsikan tips2 kahwin semasa belajar nie...

kak wana said...

Mabruk sis, semga Allah merahmati kalian berdua, dilimpahi rahmatNya sentiasa.

ps : Sis, nak tgk gambar awk.. ^__^

duha said...

anginvenus- jazakillah afifah :)

amiin~

duha said...

isyraf- amiin :) jazakallah~

duha said...

sang pencerah- erm..bukan pakar dan pengalaman pun tak byk lagi..kena tanya pd yg lebih mahir..tapi kalau ad apa2 iA takkan kedekut untuk dikongsikan~

duha said...

kak wana-jazakillah dear sis :)

amiin~

p/s:erm..iA nnt boleh tgk..hehe..tgh tggu cd gambar mai ke bandung.. :D

Belasah Jelah said...

huhu..

duha said...

belasahjelah- hihi

Sang Pencerah said...

Dah lame x dgr tulisan2 yg dpt menyentuh hati kat blog nie

sakinah said...

Akak! semanagt~

duha said...

sakinah- thanks :) sama2 smgt ye~