Friday, September 18, 2009

bersempena

satu masa dulu,
ada seorang manusia yang bernama Insan.
dia seorang pemarah.

tapi dia bukanlah seorang yang jahat hati.
dia cuma kejam bila melampiaskan rasa benci.
bagi Insan, dia jujur.
lebih elok diluahkan dari disimpan, katanya bila ditegur.

Insan itu hatinya baik, semua tahu.
tapi bila datang hari celakanya, aduh --haru!

pada satu hari, bundanya, setelah sekian lama bermasakranum memikirkan jalan yang terelok untuk menegur sifat anaknya itu, membuka mulut.

"wahai anak. harap dibuanglah engkau yang itu. yang pemarah. yang pendengus. yang pencaci."
"kenapa? bunda lebih mahu aku jadi pembohong yang menidakkan kebenaran hati?"

berterusan telingkahnya.

sang bunda diam. tunduk dan sunyi. dia usap wajah Insan dengan pandangan sedikit rawan. dia bilang:

"ini minta aku sebagai ibu. tak usah berhenti. tak apa. sudah. cuma minta aku, di setiapnya kau rasa marah dan benci, tanamkan paku ini pada tiang rumah kayu kita. cuma itu."

"boleh"

bermula hari itu, dilakukan seperti dimahukan.
sebulan, tiang sudah hampir penuh.
paku sudah bersimpang-siur.

tersaksi olehnya betapa terlalu ramai yang dia sudah lukakan dalam sepurnama semata. dia rasa malu dengan jiwa dia. dia rujuk pada bunda. bunda bisik dengan kasih.

"rujuk pada semua yang kau marah2kan itu. minta dimaafkan, meski terpaksa kau mengemis untuknya. setiap satu lafaz ampun, cabutlah satu paku yang telah kau sematkan sejak sebulan lamanya."

diikutkan juga.

satu-persatu diceraikan di setiap satu-persatu keampunan. Insan rasa uja. dia semakin hampir dengan taraf kosong benci sesama manusia. dia gembira.

selesai paku2nya.

"bunda, aku berjaya. tidak lagi ada yang benci aku sepertimana tiada aku pada mereka."
"apa benar?"
"ya. dan betapa bijaksana wahai engkau, si bunda. mendidik aku untuk menyedari betapa keji aku ini"

si bunda diam. dia senyum dan diam. dia senyum, diam dan hela nafasnya kuat2.

"anak, bukan paku itu yang utama. lihatkan tiang itu yang sudah sompek dan separuh hancur jisimnya. rasakan serpih2 yang membungkam dari hayunan tukul pada paku2 itu semua. itu, nak, yang perlu kau sayukan"



di kesempatan aidilfitri ni,
nak memohon kemaafan dari semua pihak yang pernah
saya lukakan hatinya, terkasar bahasa padanya,
membuat rasa benci timbul dalam dirinya..

moga kita dapat membersihkan hati dan mengampuni kesalahan
setiap insan dalam hidup kita..

susah bukan beerti tidak boleh~

salam aidilfitri!

p/s: mau pulang ke kampung sebentar lagi :)

p/s2: plannya mau berjalan-jalan ke pulau pinang pada raya keempat atau lima..rindu pantai!! dah lama tak pg sane~

p/s3: bagi sesiapa yang ada kelapangan, jemput bagi duit raya pada saya :D ngee~

8 comments:

Dr Amad said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri...

Duit jgn mtk dgn sy..sy belum kawin..wahaha

| makhlukDIA | said...

ewah akak..
sape amad nie?
ehemm...haha
okeh abaikan~

wehwahweh..
jalan cerita mcm buku spm je..
ayat zaman dulu2.nolstagia kah apa?

maaf ye kak jakarta jike ade slh silap

rindu kak akak jakarta! :)

Dr Amad said...

ehem akak...sape makhluk dia ni? hak3...xpela,abaikan...

Akak jakarta?apekah?

Kat ganu ada akok...sejenis kueh

duha said...

Dr Amad-ceh..awal2 da warning..kawin laa cepat! nak duit raya..(sempat tak agak2 merasa duit raya abg amad..takut nnt sy yg kna bg dlu :p lalla~ ) haha..

selamat hari raya jugak~

p/s:huh..kamu bedua nih mmg akan diabaikan

p/s2:nanti bawaklaa kuih dtg bandung..tak kesah laa akok ke..ape ke..kopok leko pun bole..ngee~

makhlukdia-ewah mak inang kangkung~
mmg kamu patut diabaikan :p
haha..

haih kamu ni pipod..mmg tak paham bahase la..takpelah..ape2 pun..selamat hari raya dan maaf zahir batin lah ye~ :)

Bella Billa said...

hmm..
sy rse sy kene praktikkn nih bab paku nih..hehe
tp klu nk paku kt pokok..kt casa pelangi xde pokok..
sy paku ke pintu bilik kamu la ek..hoho

anywy, salam lebaran..maaf la gak klu ad wat slh silap, trkasar bhs..termarah ke ap..hehe

p.s. ape brg gi pantai penang..x lawa =P

p.s 2 sy pn x kawen ag..so x pyh la kn duit raye..tp ad org nk dtg minang..ahaks..thn depan la kot bleh stat bg duit raye..haha

p.s 3 dkesmpatan ini, sy nk ingatkn anda utk mmbawa hadiah besday sy ke bndung nnti..huhuhu

duha said...

bella-cehh..pimtu bilik saya dah lawa siap ada ala2 langsir lagi..paku laa bilik sebelah kamu..kan lagi dekat..sng sekt :p
haha..

p/s:bialaa..asal dapat pg pantai ckup..dr tak pg lgsg an..

p/s2: ok..kawen laa cpat..patu bg sy duit ye..sy nk lambat sket..jimat duit..haha (anak sedara banyak sgt :p )

p/s3:besday? apetuh? besday sape? besday saya bulan 11 :D ngee~

| makhlukDIA | said...

hahahaha..!

org tua2 kata..

" biasanya kalo sah tu, bila org ckp je dia start glaba "

haha..okeh abaikan.diam.

duha said...

makhlukdia- [silent mode] :D