Thursday, December 31, 2009

selamat datang tahun 2010

selamat tahun baru!!



banyak betul offline message malam ni di YM..
kebanyakkan mengucapkan selamat tahun baru..

tahun 2010 hampir menjelma..
dan tahun 2009 hampir melabuhkan tirainya..

bagi kaum keluarga, sanak saudara dan rakan-rakan di Malaysia,
fireworks telah pun berbunyi,
memandangkan sudah jam 12.07 di sana..

di sini,
masih belum tiba jam 12..
tapi tadi sudah kedengaran bunyi mercun..
terlalu semangat atau tersalah tengok jam?
wallahua'alam..

kalau diperhatikan dan diamati..
pelbagai cara tahun baru disambut..

mungkin ada yang sedang berasak-asak di sebuah konsert,
seperti yang sedang berlangsung di JATOS..
atau sedang keluar berjalan dengan pasangan masing-masing
menikmati angin malam..
dihiasi pula dengan indahnya bunga api
menghiasi langit ciptaan Tuhan yang Maha Esa..

selain itu,
ada yang mungkin bakal menyambut hari lahirnya
atau ada yang baru sahaja meninggalkan dunia yang fana ini..

pagi tadi,
saya mendapat satu kiriman sms..

"Duha, isteri Tok Busu meninggal sebab stroke"

innalillahi wa inna ilaihi raji'un..

baru dua hari lepas,
abah memberitahu bahawa Busu Hana
diserang angin ahmar..
tak mampu bergerak atau bercakap..

tanpa disangka-sangka,
dia telah pun kembali ke rahmatullah
pada pagi hari ini..

tanpa sempat bertemu dengan tahun 2010..

semoga Allah mencucuri ruhnya dengan rahmat
dan kesejahteraan..
serta ditempatkan bersama golongan yang disayangiNya..

lalu,
kita yang masih hidup ini..
mempunyai pilihan
bagaimana ingin memulakan tahun 2010 ini..

mengawalinya dengan maksiat?
atau dengan pengharapan agar Allah memberkati setiap saat di tahun ini,
dan begitu juga insyaAllah tahun-tahun yang berikutnya..

it's our choice~
sedar tak sedar..
semakin bertambah umur kita,
semakin berkuranglah sisa bakinya..
dan makin hampirlah kematian pada kita

sudah bersedia?
kita takkan tahu bila ajal akan datang bertandang..

bak kata kak FaZu,
kita hidup 2 kali,
tapi mati sekali sahaja..
maka pilihlah dengan cara apa kita mahu mati..
cara yang baik,
atau buruk..
naudzubillah~

moga husnul khatimah menjadi penghabisan hidup kita..

moga kerja dakwahh kita semakin lancar tahun ini..
moga akhlak dan peribadi kita dapat diupgrade tahun ini..
moga amal ibadah kita berjaya ditambah sikit demi sikit..
moga maksiat dan dosa dapat kita kurangkan..
moga semangat dan cinta pada islam makin mendalam..
dan moga kita berjaya thabat dan istiqamah di jalanNya
ya muqallibal qulub,
thabbit qulubana 'ala dinik..
amin ya rabbal alamin~



p/s: dah ada azam baru utk tahun ini? azam yang lama da capai tak? :D

p/s2: casa pelangi ada penghuni baru :) dua ekor arnab yang comel! pisang jangan risau, saya tetap sayang kamu lebih lama~ hehe..(haih..betambah pulak kerja nak menjaga arnab..tapi takpelah, latih supaya jd lebih bertanggungjawab kut :p )

masih malu-malu.. :x


p/s3: exam pun hampir tiba..masa makin suntuk..fokus2!!


p/s4: shift your paradigm~ nantikan PERMAI '10

p/s5: padasiape2 yang berkesempatan, silalah buka youtube cari video Maher Zain bertajuk "Open Your Eyes"..sangat menyentuh hati~

12 comments:

Liyana said...

salam

zahra n fateh sihat?
risau lah
xboleh belajar duduk sorang2~
semangat semanagt!!!

duha said...

Liyana-waalaikumussalam..owh..bukan puding lagi :p

erm..sehat Alhamdulillah..cuma selalu kesejukkan sebab hujan tak henti2..heh..

xboleh blaja?
wat laa study grup ke..
atau dtg sni blaja..hehe
saya temankan :D

semangat!

eKiN said...

setuju! love lgu2 maher zain!=p
'open ur eyes'

mimie said...

kak duha...!!!
(nk try post comment) ;p
GUD LUCK k.duha..ganbatte!!

dibby bus-bus said...

tolong la bntu kak yana tu..
smngat sgt dr HAMKA smpi x de mud nk study..huhu..

arnah itu adik bradik atau kapel..hehe

duha said...

ekin-hehe..mmg best :)

mimi-mimi!! wah..da boleh komen da :p dr dulu akak tggu..hehe..thank you ye~ sama2 usaha!

kak dib-huh? smgt sgt? kak yana..sabar ye..meh2 dtg umah..duha ajar cara nak buat bridge kat gigi :p

bdw, arnab tu bukan adik beradik rasanya..hehe..tak tau laa status ape..kalau kata kapel nnt dose pulak sebab membiarkan :p hehe

Syuhadah said...

selamat tahun 2010..kalo mengikut tahun dan bukannye bulan..umo kamu jga sudh meningkat..hehe..jadi,silelah jadi bdak yg matang~ ye..hehe

ayuh semangat..perjuangan masih belum tamat..

zahrah penakut la..aihh..silelah lath die ye duha..fath ceptla membesar..hehe.. p/s=sape trasa nak makn sate arnab,bole amek zahrah ngn fath..hahaha..

nur khairunnisa mohd azuhar said...

duha ,hidup 2x kata kak fatin tuh ape?
:)

duha said...

syuhadah-selamat jugak~ ye..tapi kamu patut lebih matang..sbb lahir di awal tahun..saya lahir di hujung tahun :p

yuk2..semangat!!

p/s: berani laa kamu buli fatih n zahra..siap nnt..kalau nk sate, boleh je dtg cikuda..mintak kat kawan Kak Fazu..tiap2 maghrib die dtg :p

duha said...

nur khairunnisa- hidup 2 kali tu kat dunia dan akhirat..hehe..

moga dapat keberkatan n kebahagiaan utk kedua2nya..

tapi prioriti kita akhirat lah kan :) sebab tu kene pilih cara mati yang terbaik~

doa senjata mukmin!

mek sya, azam taun baru ape? hehe

Syuhadah said...

haha..sate kwn kak fatin dok rsa lagi la..bile nk attack nie?!..die sokmo dtg time kter makn or solat jemaah..sush ah..

xnk tnye azam baru sye ke??
azam sye ialah pada 10122010 sye akan .... (tgh bersaing ngn amal senanya..haha..)...

p/s = sape nak taw,duha rajin jga fateh n zzahrah..sape2x rsa nak tinggalkan pets die,bole kasi duha...hahaha...

duha said...

syuhadah-tu ah..die onye timing tak cntik la..takpe2..satu hari nnt kita tggu ramai2 depan gate CasPel, patu serbu dia..mesti dia tekejut :p

erm..sanye xnk pn tau azam baru kamu..tapi sbb da kamu bitau kan..nk ty sket la..nape 10122010? tak cantik pn nombor tu..baik 20122012..atau 121212..

hey2..belajar2..ape merepek nih..

p/s: saya jaga kepunyaan saya je..org lain jaga sndr laa..i bz la~

p/s2:tapi tuan punye yg kongsi ngn saya menyepi jer 0__o xpe..fatih n zahra sayang saya sorg je..hehe

p/s3: sape nak tau..cik susi takut zahra melompat2..haha