Sunday, September 25, 2011

Nik Aziz: jangan takut hukum hudud

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tidak ada yang perlu ditakutkan sangat dengan hukum hudud kerana ia adalah perundangan yang digariskan Allah SWT.

NONEMalahan katanya, undang-undang sedia ada yang dilaksanakan di negara ini jauh lebih zalim kerana memperuntukkan hukuman gantung sampai mati untuk kesalahan tertentu yang tidak terdapat dalam hukum hudud.

“Apa yang nak takut sangat (dengan hukum hudud)? Macam takut hantu... orang takut hudud macam takut hantu, tapi bila tanya apa itu hudud tidak tahu.

“Di Malaysia ada hukuman gantung sampai mati bagi kesalahan jual dadah, merompak dan sebagainya tetapi orang tak kata apa pun... bagaimana dengan keluarga yang suaminya digantung sampai mati? Hudud tak mati, kenapa orang tak marah hukumam gantung sampai mati tapi marahkan saya pasal hudud?

Menurut mursyidul am PAS itu, hudud adalah undang-undang Allah dan sebagai parti pemerintah, PAS hanya menjalankan kewajipan sekadar menyenaraikannya dalam dalam senarai undang-undang Kelantan.

Jelasnya, yang akan melaksanakan hukum hudud adalah hakim yang dilantik dan bukan dirinya atau pemimpin PAS yang lain.

hudud“Kalau dibandingkan dengan hukuman gantung yang lebih kejam daripada hudud, hudud tak mati, cuma kerat tangan itu pun perlu ikut syarat-syarat yang ditetapkan. Hukum hudud tak mati, malah mereka masih boleh bekerja macam orang biasa,” katanya dipetik TV Selangor ketika berucap pada majlis Jamuan Aidilfitri Bersama Tuan Guru di dataran parkir Masjid Nurul Hidayah Kampung Pandan Dalam di Kuala Lumpur malam semalam.

Mursyidul Am PAS itu sebelum ini tetap dengan pendiriannya akan menegakkan hukum hudud dan penubuhan negara Islam.

Sejak awal 1990-an, kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS berusaha untuk melaksanakan undang-undang itu tetapi tersekat berikutan amaran dan halangan kerajaan pusat, khususnya pada 1994.

azlanKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pula secara peribadi berkata beliau menyokong pelaksanaan hukum hudud, tetapi perkara itu belum dibincangkan oleh Pakatan Rakyat.

Tambah Nik Aziz, hukuman hudud tidak semestinya dilaksanakan, namun mahu ia dimasukkan dalam undang-undang syariah Islam sedia ada.

“Dekat pilihan raya timbul balik, saya di Kelantan hanya nak masuk dalam undang-undang syariah Kelantan, lepas pada itu terserah kepada hakim (untuk laksanakan), bukan saya yang laksanakan.

“Bukan saya atau orang politik laksanakan, hakim yang tentukan,” katanya.

Pada ceramahnya itu, Nik Aziz juga berkata ajaran Islam bukan diwujudkan oleh PAS tetapi Allah dan semua mereka yang beragama Islam perlu mengikut perintah dan meninggalkan larangannya.

“Umno tolak Islam ambil kebangsaan, Islam bukan dari PAS... dari Allah, Islam adalah cara hidup dan semuanya perlu ikut cara Islam.

“Pangkah parti yang boleh selamatkan Islam, sekarang bukan Islam sahaja, demokrasi pun tak selamat... Islam datangnya dari Allah, bumi, langit dan kita, Allah yang punya,” katanya.


p/s: from malaysiakini.com

4 comments:

as-syahir said...

salam kak.
syera ade terbaca pendapat seorg ulama yg kata ; hukum hudud tidak perlu dijalankan dahulu sebab kondisi negara dan masyarakat yang belum 100% memahami Islam. cthnya : kita nak hukum potong tangan bagi orang yang mencuri rm50, sebaliknya banyak lagi sistem2 kewangan dinegara yang berunsurkan riba' dan korupsi terlepas walaupun dah 'mencuri' duit orang berjuta-juta ringgit.

walaubagaimanapun, saya tetap menghormati pandangan tok guru Nik Aziz.

wallahua'lam.

duha said...

syera-waalaikumussalam..
betul tu, memang tak perlu lah mendadak n berkeras utk menjalankan hudud (tapi harus yakin dengan hukum Allah kan)..

dan itulah yang tok guru nik aziz buat, dia tak terus jalankan hudud, ini sume timbul sbb kerajaan membesar2kan hal hudud ni n sengaja guna isu ni untuk pilihanraya..

bila dia mendesak dan timbulkan isu ni, jadi tok guru pun cakapla, "kalau ye pun malaysia nk jalankan gudud, yang takut sgt tu kenapa??"

gitulah lebih kurang..hehe..akak post ni pun nk org ramai tahu ttg hudud tu sendiri..ia tak menakutkan pun dan mereka yang takut hanyalah mereka yg suka n memang buat kesalahan2 tu..sbb tu tak nk hudud dijalankan..

dan peringatan yg tok guru bagi ni mungkin untuk para pemimpin jugak la, tak kira mereka tu muslim atau tidak..

andai kata tok guru berkeras n tergesa2 sgt nk jalankan hudud, dah lama dia buat kt kelantan kot..hehe..tapi kena bijaksana dalam memerintah n menjadi pemimpin kn..

wallahualam.. :)

Bella Billa said...

bleh x sy komen, gambar nik aziz kt atas ni come? hehehehe..

Jadi peranan kita adalah untuk mentarbiyah diri kita dan teman2 kita sekaligus memilih pemimpin yang terbaik utk agama, bangsa dan negara! - you knw wht i mean~ =)

duha said...

bella- hehe :D

yup, i know what u mean :) insyaAllah sama2 mainkn peranan kita!