Sunday, October 30, 2011

amalan tergantung kemampuan

DUBAI 30 Okt. - Seorang kerabat diraja Arab Saudi menambah sebanyak AS$900,000 (RM2.7 juta) kepada ganjaran yang ditawarkan oleh seorang guru agama di negara ini bagi mana-mana penduduk Palestin yang menculik seorang askar Israel.

Putera Khaled Talal (gambar), abang kepada seorang hartawan Arab Saudi, Putera Alwaleed Talal berkata, beliau mengambil keputusan untuk menambah kepada ganjaran yang ditawarkan Awad al-Qarni selepas guru agama itu menerima ancaman bunuh kerana menawarkan sebanyak AS$100,000 (RM300,000) bagi mana-mana penduduk Palestin yang menangkap seorang askar Israel.

''Awad menawarkan AS$100,000 untuk seorang askar Israel tetapi satu kumpulan Yahudi pula menawarkan AS$1 juta (RM3 juta) untuk membunuh Awad.

''Jadi saya memberitahu Awad, saya akan menambah sebanyak AS$900,000 kepada ganjaran yang ditawarkannya untuk menangkap seorang askar Israel supaya banduan Palestin lain boleh dibebaskan,'' kata Khaled dalam satu rakaman perbualan telefon yang disiarkan di laman web stesen televisyen Daleel.

Awad dalam akaun Facebooknya pada minggu ini berkata, beliau membuat tawaran itu sebagai maklum balas kepada tawaran sama yang dibuat oleh sebuah keluarga Israel kepada sesiapa yang berjaya menangkap mereka yang bertanggungjawab membunuh anggota keluarga Israel itu pada 1998, ekoran perjanjian pertukaran 1,000 tahanan Palestin dengan seorang askar Israel, baru-baru ini


source: utusan malaysia

**************************************

p/s: berapa yang sanggup kita korbankan? kalau akh Awad boleh bagi AS$100,000 dan putera Khaled mampu beri AS$900,000..tak semestinya kita harus bagi berjuta ringgit, berilah semampu kita..kalau dalam bank kita ada rm5 sahaja, menginfaqkan rm5 itu insyaAllah lebih besar pahalanya..walaupun kecil nilainya di sisi manusia..

p/s2: mungkin kita boleh try contact saudara Awwad untuk bantu menambah lagi tawaran yang dilakukan untuk menangkap askar israel tu, tak kiralah berapa yang boleh kita sumbangkan, pengorbanan tu kan mengikut kemampuan kita..andai kata setiap umat islam menginfaqkan RM1 sahaja, dah boleh tambah berapa juta buat tawaran tu kan? (ok skarang tiba2 rasa nak ada akaun FB supaya leh contact akh Awad '-__- )

p/s3: ya Allah, berikan kami jalan untu melakukan amal kebajikan, agar lebih dekat padaMu!

No comments: