Friday, November 14, 2008

makbulkanlah doa kami~


kadang-kadang kita selalu tertanya-tanya kenapa doa kita tidak diperkenankan?

atau yang sebetulnya BELUM diperkenankan..

Terdapat satu kisah diriwayatkan dari Syaqiq bin Ibrahim ia berkata:

"pada suatu hari ketika Ibrahim bin Adham masuk ke dalam salah satu pasar di Basrah, kemudian orang-orang berkumpul di depannya seraya bertanya: "Wahai Abu Ishaq, sesungguhnya Allah Taala berfirman dalam kitabnya

'berdoalah kepadaku nescaya akan Ku perkenankan bagimu..' (Al-Mu'min:60)

sedangkan kami telah berdoa padaNya sejak setahun lalu, akan tetapi Ia belum juga memperkenankan doa kami?

Lalu Ibrahim bin Adham menjawab " wahai penduduk Basrah, sesunggunya hati-hati kalian telah mati disebabkan 10 hal:

1. kalian mengenal Allah tetapi tidak menunaikan hakNya

2.kalian membaca kitabullah tetapi tidak beramal dengannya

3.kalian mengaku cinta kepada Rasulullah tetapi meninggalkan sunnahnya

4.kalian mengetahui permusuhan syaitan kepada kalian tetapi kalian bersahabat dengannya

5.kalian mengatakan cinta kepada syurga namun tidak berusaha mendapatkannya

6.kalian mengatakan takut pada neraka tatapi justeru menggadaikan diri dengannya

7.kalian mengetahui kematian itu adalah benar tapi tidak bersiap-siap menghadapinya

8.kalian sibuk dengan aib saudara kalian tapi malah mengabaikan aib sendiri

9.kalian telah menikmati pelbagai nimat Rab akan tetapi tidak mensyukurinya

10. kalian mengubur jenazah tetapi tidak mengambil pengajaran darinya

Sebagai umat islam, kita kena yakin bahawa permohonan kita pasti akan dikabulkan, mungkin dalam cara yang berbeza-beza..sesungguhnya Allah taala lebih mengetahui tentang sesuatu perkara sedang kita tidak mengetahinya (Al-Baqarah:216)

Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Sa'id Al-Khudry ia berkata, Rasulullah SAW bersabda:

"tidaklah seorang muslim berdoa dengan satu doa yang di dalamnya tidak terkandung suatu dosa (kemaksiatan) atau dimaksudkan untuk memutuskan silaturrahim, nescaya Allah akan mengabulkan doanya dengan salah satu dari tiga bentuk pengabulan; apakah dengan disegerakan pengabulan doanya (di dunia), apakah ia akan menjadi simpanan kebaikannya di akhiratataukah ia akan terhindar dari keburukan sebesar kadar doa yang ia panjatkan itu." lalu para sahabat bertanya:"kalau begitu,adakah sebaiknya kami memperbanyakkan doa?" Baginda menjawab "Allah itu memberi lebih banyak daripada apa yang kalian minta"


Berdasarkan hadith ni, jelas menunjukkan, yang tidak semestinya apa yang kita mohonkan akan diperkenankan 'sebijik' seperti apa yg diminta. ia mungkin dikabulkan dalam pelbagai bentuk sama ada kita sedar atau tidak..
Begitu juga dengan bersedekah. Allah menjanjikan rezeki yang berlipat ganda bagi org yang bersedekah untukNya. tapi rezeki disini tak bermakna dalam bentuk duit semata-mata..rezeki itu luas, boleh jadi Allah bagi kita rezeki untuk memahami suatu ilmu,rezeki dalam bentuk persahabatan dan sebagainya. Allah bekerja dalam cara yang tidak disangka-sangka.

Tapi ada juga syarat-syarat untuk doa kita diterima..selain daripada doa kita bebas dari unsur maksiat dan memutuskan silaturrahim, kita juga tak boleh berputus asa dan tergesa-gesa dalam berdoa..

Dalam satu hadith, Al-Bukhari,Muslim dan Abu Daud meriwayatkan dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda :"Sungguh di antara kalian akan sentiasa dikabulkan doanya selama ia tidak tergesa-gesa. Yaitu dengan berkata 'aku telah berdoa akan tetapi doaku belum juga dikabulkan'."

hadith ni menunjukkan sifat seorang hamba yang hampir berputus asa kerana doanya belum dikabulkan Allah taala..doa sebegini juga menunjukkan yang dia tergesa-gesa dalam mahu Allah segera menunaikan hajatnya..

bak kata seseorang tu "siapa Allah,siapa kita?"..

ada banyak faktor-faktor lain yang menyebabkan doa seseorang tu lambat diangkat dan dikabulkan.

Termasuklah niat kita,tujuan kita, intipati doa kita dan juga makanan yang membentuk tubuh badan kita (halal/haram)..

Tapi, walau apa pun kita mesti ingat bahawa Allah SWT itu Maha Pemberi dan sangat dermawan, malah Allah marah pada hambaNya yang tidak mahu meminta padaNya..jadi janganlah takut untuk berdoa kepada Allah kerana ingatlah, sesunnguhnya Allah pernah mengabulkan doa makhluk yang paling dimurkaiNya iaitu iblis ketika ia minta ditangguhkan sehingga hari kebangkitan...

Jadi,perbaikilah diri kita dan sentiasa jaga hati supaya bersih..moga-moga hati yang tidak kotor melahirkan niat yang ikhlas dan lebih mudah untuk Allah menerima doa kita..amiin~
"doa itu senjata seorang mu'min"

p/s: beberapa hadith diambil dari buku "ada apa dengan doa kita" karya Abu yusuf Muhd Yazid..best buku ni.ade mase bace laa :)

No comments: