Saturday, March 27, 2010

pada pendapat saya.

"cantiklah baju biru ni"

"tapi yang hijau ni lagi cantik"

"erm..ikutlah SUKA HATI awak, saya nak beli yang biru ni..awak belilah yang hijau tu"


setiap orang mesti ada pendapat dan pemikiran tersendiri..
warna kegemaran, makanan kesukaan dan banyak lagi..

dan kita TAK BOLEH sesekali memaksa seseorang itu,
untuk mengikut pendapat dan pandangan kita..

begitu juga halnya tentang perbezaan pendapat dalam agama..
saya bukanlah orang yang hebat atau pakar dalam bidang ini,
cuma nak berkongsi sedikit pendapat
dan moga-moga dapat memberi manfaat untuk yang lain..

perbezaan utama
antara memilih atau mengikut pendapat seseorang
dalam hal agama
dan hal memilih baju seperti dialog di atas,
adalah kita memilih baju SESUKA HATI kita..
tapi, dalam memilih pendapat dan pandangan dalam hal-hal berkaitan agama,
kita seharusnya memilih, berdasarkan dalil-dalil dan ijtihad ulama'..

tak boleh sesuka hati dan mengikut kecenderungan nafsu kita semata-mata..

namun,
bukan setiap masa para ulama'
akan bersetuju dalam satu sahaja pendapat yang prominent..
banyak hal-hal yang memerlukan penafsiran dan penjelasan yang lebih mendalam
berdasarkan hadis-hadis dan ayat Al-Quran..

maka, satu perkara boleh menimbulkan pelbagai pendapat
mengikut para pentafsirnya..

dan andai ada sahabat yang memilih pendapat yang berlainan dari kita
tentang sesuatu perkara,
seharusnya kita terima dan berlapang dada,
selagi pendapat yang diambilnya tidak lari dari AQ dan sunnah
dan juga hujah para ulama' yang mentafsirnya..

janganlah kita menganggap pendapat-pendapat ulama' lain
adalah salah, dan hanya pendapat yang kita pegang yang benar..

antara perkara yang harus kita tekankan dalam berbeza pendapat dalam agama
adalah akhlak dan adab..
jika kita beradab dan sentiasa menjaga akhlak kita untuk menerima atau menolak
mana-mana pendapat,
insyaAllah tiada masalah akan timbul..

sebagaimana,
para sahabat juga turut mempunyai perbezaan pendapat antara mereka..
namun mereka tetap menghormati satu sama lain,
dan tahu kepentingan kebersamaan
dan kekuatan ukhuwwah yang harus mereka jaga..


dan optimislah dengan orang ramai..
tidaklah bererti jika sekali kita berbeza pendapat,
selamanya akan berbeza..

wallahua'lam~



p/s: beberapa hari yang lepas, ada goreng chicken strips dan telur..waktu goreng telur, kejap je dah masak..yang chicken strips pulak..lama nak menunggu..ikutkan hati, nak kuatkan api..tapi, nanti hangus pulak..dalam tak masak, tapi luar terlebih masak aka hitam..sambil merenung minyak panas yang menggelegak dan sedang memasak chicken strips tu, tiba2 terfikir kaitan antara telur dan chicken strips tu dengan kehidupan kita sebagai da'ie..dalam menjalankan tugas dakwah, tak semua mad'u kita akan segera 'masak'..ada yang memerlukan masa yang lebih lama berbanding yang lain..dan kita tidak boleh memaksa..kalau tak, nanti hangus..terus tak jadi..tapi, kalau kita bersabar 'menggoreng'nya..insyaAllah akhirnya (walaupun lama) akan menjadi sesuatu yang 'sedap' dan bermanfaat buat orang lain..ikhlaskan niat!

16 comments:

Liyana said...

salam. uish, analogy menggoreng pun boleh guna. kreatif!! :)

lama tak singgah tinggalkan komen. baca2 jadi silent reader je sebab malu tak tahu nak komen apa. tulisan dah mantap ini. :)

betullah juga, segalanya tak boleh paksa. siapa yang suka kena paksa. jangan pula nanti paksaan boleh buat seseorang terus menolak dan lari. uish.

semua orang ada kaca mata sendiri, susah nak buat orang lain sama pandang dengan kita

apa pun, bertabah lah. ceyh~

p/s: baju pink lagi cantik!!!! XD

duha said...

liyana-waalaikumussalam..hehe..bosan sgt tu tunggu mknn siap :D

erm..tu lah..lama tak nampak :p

insyaAllah akan bertabah! sama2 lah ye..moga kita snts berada atas jalanNya..

p/s:adeh..dah agak da mesti nk ckp psl pink jgak..sat gi kang ade laa tu yang menyokong '-__- heh..

p/s2:mmg saje tak nk letak warne pink..sbb hijau lg best!

~ nur khairunnisa mohd azuhar ~ said...

saya pon silent reader gak :P
duha,mad'u tuh apa??
:)

dr.radzi said...

perbezaan pendapat bukan untuk digaduhkn, tapi untuk difikirkan,dan dihadamkn....

analogi yg cantik....
teruskn usaha, jgn putus asa. ingat nabi nuh dulu mcm mana, chaiyyok2!=)

haikal ambri said...

assalamualaikum..

analogi yg best..saya penggemar analogi..teruskan beranalogi =)

ummufurqan said...

Assalamualaikum~

First time komen guna ID baru hihi.

Like this~
Tidakkah kita terfikir, biasanya setiap kali mengakhiri tulisan, ulama' akan mengakhirinya dengan kalimah 'Wallahua'lam', segala-galanya dikembalikan kepada Allah kerana Dia yang Maha Mengetahui...

Tak pernah jumpa ulama' tulis 'aku confirm betul,maka ikutlah pendapat aku' kat hujung skali..hehe..,:p
Tapi betul kan? Jadi mengapa kita yang harus berlebih2an, kita hanyalah tholibul 'ilm...masih belajar dan masih hijau:)

Moga terus kuat, insyaAllah semangat! moga Allah sentiasa membuka pintu hidayahNya dan memberi kekuatan buat kita semua..

p/s: sayang kamu~lalala ;) :-*

Al-Tuah Al-Shahab said...

salam,
br je habis type post pasal analogy,
tp xpost lagi...

suka klu pendpt Tuah berbeza dgn org,
itu menandakn fikiran Tuah xsama mcm org lain,
bila berbeza akan ada ilmu yg masuk bila masing2 memberi hujah msing2,
itu indahnya berdebat utk mndptkn kesefahaman dan kebenaran, bukan nk menang...

p/s: pink menyakitkan mata,
hijau gak best, bagus utk mata

duha said...

sya- silent reader? jangan ah silent sya..bising2 sket :p erm..mad'u tu orang2 yang kita ajak dia pada kebaikan..sape2 je..kalau sya ajak duha pg solat kat masjid n byk nasihat2 duha ke..kire duha mad'u sya la..hehe..sori lambat rep.. :D

duha said...

dr.razi-erm..betul2..jzkk :)

insyaAllah akan terus berusaha!

chaiyok utk sume org~

moga Allah snts bagi kita taufiq n hidayah..

duha said...

haikal-waalaikumussalam..erm..baik2..kalau ada analogi best2 lagi iA akan bagi..

p/s:kolam FK menunggu~

ummu furqan-waalaikumussalam..eh? ID baru? nape tukar tetibe..ummu lagi :D erm..yup, kita masih banyak perlu belajar..jadi kalau ada slh dan silap tolong beri tunjuk ajar..bukan sume bnda saya tahu dan igt :) sama2 usaha ye~

p/s: sayang kamu jugak!!

duha said...

tuah- wlkmslm..owh..

erm..berbeza pendapat mmg tak salah, tapi seringlah cari persamaan dan persefahaman antara kita..

tapi mmg bila berbeza pendapat sebenarnya boleh melahirkan sifat kritis dan menambah ilmu..yang penting kita berakhlak dan beradab..lidah kita ni senjata yang tajam..so jgalah ia baik2..iA~

mohon perlindungan dariNYA~

p/s: :) yup..hijau lg best!

mimie said...

setuju setuju.. :D


p/s 1:suka anologi tu sgt2..best!!hehe

p/s 2:suka purple! ;p

hatta razian0408 said...

alhamdulillah..inilah pemikiran yg kita mahukan..dalam semua spek sentiada terselit keislaman dan pemikiran dakwah yg murni...huhu..selepas ini apelah agaknya analogi terbaru..huhuh

duha said...

mimie- :)

p/s: erm..tetibe rasa nak bg homework kat mimie..cari analogy utk kongsi time study group nnt :p hehe..nak?

p/s2: purple? erm..boleh la..best jgak..

duha said...

hatta razian- insyaAllah sama2 bergerak ke arah tu..

erm..analogi..analogi~

kadang2 manusia lebih faham analogi daripada nasihat panjang bejela.. :D

mimie said...

haha..emm..xpe2,bley je sbb org yg ajar stdy group tu kn sgt pandai ngn anologi2 ni..hehe..

tq akak utk ajar2 ktorg suma k..
gud luck exam k..!!!