Tuesday, December 7, 2010

jangan mudah merajuk!

dulu saya seorang yang sangat cepat merajuk..

tanyalah ummi, abah, mak tok dan lain-lain..

saya sangat kuat protes..
lagi-lagi bila kemahuan saya tak dituruti..

bila abah dan ummi tegur,
pasti mulut memuncung,
merajuk berpanjangan
mengharap dipujuk sentiasa..
walaupun kesalahan itu jelas berada dipihak saya..

tapi, sekarang kan dah besar..
takkan masih mahu menyimpan perangai buruk itu?

lagi-lagi bila saya sedar akan tugas saya..
tugas untuk terus berlatih dan berusaha
menjadi seorang da'ie..

saya semakin sedar,
merajuk itu bukan satu kosa kata yang patut disimpan
dalam kamus peribadi saya..
kerana sifat merajuk hanya merugikan si empunya badan!

cuba amati kisah-kisah di bawah,
mungkin realiti,
mungkin hanya rekaan semata-mata..
namun harapnya terdapat pengajaran disebalik setiap satunya..

*****************************************************
kisah A

"nape kau tak ajak aku pegi program semalam?"


"eh, aku lupa,sorilah..tapi esok ada talk anjuran derang jugak..jomlah..tajuk dia best!"


"tak nak ah"
(siapa suruh tak ajak aku semalam <-- monolog dalaman) merajuk.. lalu rugi sendirian mempertahankan egonya..


bukankah lebih baik sekiranya dia menjawab:

"owh, yeke..Alhamdulillah still sempat nk join,
haa..sebagai denda sebab lupa ajak aku semalam,
kau kena cerita semua kat aku sambil belanja aku makan!"



kisah B

dari jauh, kelihatan beberapa orang pelajar
sedang duduk santai membentuk halaqah..


monolog seseorang yang sedang memerhati:

"derang ni suka wat sharing tak ajak,
malas la nak pegi sana..duk jauh2 je laa"


merajuk..
lalu pergi join orang yang sedang bergossip di tempat lain (sebagai tanda rebel)

kan bagus sekiranya
dia pergi meng
approach kelompok tersebut
"boleh join? macam best je"


buat muka tebal demi agama, apa salahnya kan?



kisah C

ketua organisasi:
" saya rasa awak patut ubah perangai awak tu,
untuk kebaikan awak dan islam sendiri..kalau awak perlu bantuan,
kasi tau je, insyaAllah saya boleh tolong"


anak buah:
"erm..takpelah..saya dan memang macam ni,
kalau awak takleh terima perangai saya ni,
saya keluar jelah..bye"


ketua organisasi:
"erkkk..... T-T "


lalu keluarlah anak buah itu dari organisasi yang dirasakan
mengongkong,
tak mensupport
dan sering memanaskan telinganya..
pergi merajuk membawa diri..


alangkah baiknya
jika dia menjadikan teguran itu sebagai motivasi,
agar dia bisa menadi lebih baik..
dan mejadikan organisasinya sebagai tempat memperbaiki diri
seiringan dengan rakan-rakan yang lain..

bila lagi mahu memperbaiki diri?


*********************************************************



hai para da'ie,
ingatlah islam tidak memerlukanmu..
namun kamu yang memerlukannya..

lalu buanglah rajukanmu itu,
tugasan kita melebihi masa yang ada..

andai kau terus merajuk,
islam itu terus akan bergerak,
dibawa oleh mereka yang mencintai dan dicintai Allah..
andai kau simpan terus rajukmu itu,
maka tertinggallah engkau dikalangan mereka yang rugi..


islam tidak akan rugi kerana rajukmu..
bukankah masih ramai yang ingin bergerak demiNya?
maka seharusnya kita menjadi sebahagian dari mereka..
lalu sambutlah seruan,
dan bantulah menguatkan gerakan itu
dengan kelebihan yang dikurniakan tuhan kepadamu

apalah nilai rajukan hati kita
dibandingkan dengan gerakan dakwah islam
yang jauh lebih mahal harganya..

moga saja kita sentiasa diberikan kekuatan
untuk terus bergerak kuat dan mantap di jalanNya~




p/s: beberapa hari yang lepas, saya sibuk mengemas bilik (tiba-tiba mood itu datang, siap mengalihkan almari baju segala)..sedar tak sedar, jam menunjukkan pukul 2 pagi, tiba-tiba mata terasa berat..nak baring kejap, tapi katil dipenuhi barang-barang yang belum siap dikemas..disebabkan terlalu penat, dicelah-celah barang yang banyak tu, saya mampu mencari space untuk baring, sebelum mata terlelap..saya terfikir..seserabut mana katil tu, kalau dah penat (terdesak), saya berjaya mencari space yang hampir tiada pada awalnya..lalu jika ditimpa masalah, walau seberat mana sekalipun, berfikirlah positif, bahawa pasti ada jalan penyelesaiannya jika kita bersungguh mencari dicelah-celah keserabutan masalah itu! lalu mata terlelap~

4 comments:

Norashikin Tajuddin said...

mmg kuat majuk dak ni..

erm duha..cgu sampai skrg kuat majuk gak..hehe..tapi cg x ske org majuk..camna uh..haha

everlasting said...

salam,,haha,,comel la duha..hehee

luv yaa~ ^^

tggjwb lbh byk dr mse yg ada..sy setuju!^^

duha said...

cgshikin-haha..mane de..tak pnah pun majuk ngn cg :p

erm..mane leh cmtu cg..kita kena sayangi diri sndr :D huhu

duha said...

everlasting- waalaikumussalam..comel ke? ingat nk serius time post artikel ni..haha..tak berjaya nampaknya :p

yup2..saya pun mmg stuju..hehe..

luvv u too :)