Sunday, January 30, 2011

pengajaran dari mesir

bismillah and assalamualaikum..

susah nak concentrate kat buku ni,
asyik terfikir tentang saudara-saudara di mesir..

dalam 'ketakutan' dan 'kesusahan' mereka disana,
sebenarnya terselit hikmah dan pengajaran yang tinggi buat mereka dan kita..

1. dengan izin Allah,jika kemenangan di tangan mereka yang mencintai kebenaran, maka tak mungkin perjuangan mereka akan tenggelam begitu sahaja..mereka semua, termasuk yang telah 'pergi' mendahului kita, insyaAllah akan dikenang sebagai pejuang dalam mendapatkan kebebasan mesir!

2. insyaAllah selepas ini, (terutamanya bagi rakyat Malaysia di mesir) akan lebih mampu menjiwai kehidupan saudara kita di Palestin, yang tidak pernah henti dan saban hari mendengar letupan bom, desiran peluru yang menggegarkan tempat tinggal mereka dan mayat yang kelihatan di sana sini..bukankah yang mengalami situasi sama akan lebih memahami?

3. Moga peristiwa ini meningkatkan lagi kesedaran kita tentang penderitaan yang dialami umat islam sedunia..mereka yang berada di dalamm situasi tertekan, peperangan dan sebagainya..dan juga menyedarkan kita bahawa betapa BANYAKnya negara di dunia kini, yang diperintah oleh mereka yang 'jahil' dan tidak selayaknya berada di tempat itu..dunia mendekati zaman akhirnya!

4. peringatan juga bagi pemimpin2 di negara lain, bahawasanya jika pemerintahan mereka tidak adil dan membebankan rakyat, jangan anggap bahawa rakyat akan selamanya patuh dan tunduk..hanya satu pencetus yang diperlukan utk meledakkan kuasa sebenar rakyat..sedarlah hai pemimpin, anda memegang amanah yang berat!










semoga proses evakuasi pelajar malaysia selamat dijalankan~

wallahu'alam..


p/s:pics from totallycoolpix.com

p/s2: any tambahan sgt dialu2kan..

p/s3: kenyataan Ikhwanul muslimin --> di sini

2 comments:

nur khairunnisa mohd azuhar said...

duha betol tuh, siyes kali ni baru betol2 dapat rrasakan perasaan risau sedih macam2 agi,kali ni baru betol terasa,sebab apa? sbb orng yang terlibat tuh saudara2,kawan2 sendiri, baru paham betol kalau selama ni macam mane orng kat palestin tuh rase,keluarga dorang yg tgk tp xleh buat ape

huhu sya pon xleh concentrate gak =__=
kita doakan dorang semua saudara seislam kita selamat, doakan dorang sntiasa dilidungi Allah swt.
semua yang jadi tuh pasti ade hikmah Allah nak tunjuk kat kite kan..


ps:sori terkomen panjanggggggggggg :P

duha said...

sya-betul2..biasanya bila kena kt diri sndr atau org yg kita betul2 sayang baru nk terasa..sedangkan patutnya umat islam tu kan sume saudara kita..huu~ pengajaran utk kita..

yup2 :) pasti ada hikmahnya~

p/s: takpe..lagi panjang lagi I suka