Wednesday, March 11, 2009

Janji Diana,Janji Melayu dan Janji seorang manusia

"timah,aku janji esok aku bayar hutang aku" jelas Aminah
"Ok, kalau kau tak bayar esok, siap kau!" getus si timah

"Cikgu, saya janji saya takkan buat lagi" kata seorang murid
"baiklah, cikgu berpegang pada janji kamu" balas cikgunya

sehari-hari manusia sering berjanji..
tak kiralah dengan niat untuk menunaikan janji tersebut, atau sekadar alasan dan bergurau senda..

tapi, realitinya, apabila seseorang berjanji dia mempunyai satu ikatan atau hutang yang harus dilepaskan dan dilangsaikannya..

sesetengah daripada kita mengaggap janji amat penting dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mengotakan janjinya..namun ada sesetengah pula,
yang memandang remeh pada janji-janji yang pernah ditaburnya suatu ketika dahulu..

seorang sahabat pernah berkata "saya takkan berjanji kalau saya tau saya tak mampu"
satu attitude yang patut dicontohi oleh kita semua..

sifat terlupa dalam diri manusia adalah fitrah..
sebab itu, kalau kita perhatikan, manusia akan berusaha sedaya upaya untuk mengingatkan diri sendiri tentang janji-janji atau komitmen yang telah dilakukan..

contohnya, menulis diari
"aku telah berjani bahawa aku....dan aku....dan...."

simpan dalam HP
"23/2- meeting dekat bale 2 (asrama 2)

catat dekat kalendar,tulis dalam buku 555 (buku hutang), tampal sticky notes dan sebagainya..

kita tak mahu digelar orang yang tidak bertanggungjawab, takut dimarah kerana mengkhianati janji dan mungkin kita sedang berusaha menjadi manusia yang komited!

namun, ada satu lagi janji..
yang sering manusia lupa, abaikan dan jarang berusaha untuk mengingatkan kembali diri mereka tentangnya..

iaitu janji pada tuhannya..
Allah SWT


sejak dalam rahim ummi/ibu/mama/mummy/mak kita lagi, kita sudah berjanji..
untuk menjadi hambaNya yang akan melaksanakan agamaNya dan perintahNya serta menjauhi laranganNya di muka bumi..

dan ingat, tuhan pasti menuntut janji tersebut daripada kita kelak..

tapi, yang peliknya..
manusia sekarang lebih menuntut janji tuhan pada mereka, bukannya cuba menunaikan janji mereka kepadaNya..
amboi-amboi..

apabila ditimpa kesusahan,
kita mengeluh "bukanke Allah janji nak bagi kesenangan selepas kesusahan? ni susah je memanjang..senangnye bile??"

bila kita bersedeqah dan berinfak, kita berkata "kalau infak harta, Allah akan gandakan ape yang kita beri kan?? tapi macam tak bertambah pun rezeki aku..hidup aku tak makin senang pun.."

"Allan janjikan lelaki yang baik untuk wanita yang baik..aku rasa aku dah usehe dah nak jadi baik..tapi kenapela dapat suami camni.."keluh seorang isteri..

Allah janji ini dan Allah janji itu..

janji kita di mana?

ya..ya..ya..

memang semua itu janji Allah bagi para hambaNya..
"sesungguhnya Allah tidak akan memungkiri janjiNya
dan Dialah sebaik-baik penunai janji.."

Tapi apa hak kita untuk menuntut semua itu sedangkan janji kita
yang SATU padaNya pun tak tertunaikan lagi..

boleh jamin kita dah laksanakan semua perintahNya dengan ikhlas dan istiqamah?
boleh jamin kita dah tinggalkan dan jauhi semua laranganNya?

dan mungkin janji kita padaNya sebenarnya lebih dari satu..

"ya Allah, aku bertaubat dan JANJI tak buat lagi..ampunilah aku.."
tapi esok lusa kita ulangi kesalahan kita..
erm..macam kenal situasi ni??

tapi takpe..jangan risau, Allah maha pengampun

kalau dalam exam, kita selalu mengadu..
"ya Allah, bagilah aku jawapan..bagilah aku petunjuk mane satu yang betul..A ke..B ke..atau D ke..pasni aku JANJI nak belajar betul2 dan sungguh2.."

tapi habis je exam..
erm..
paham2 la...

tapi takpe..Allah Maha pengasih dan penyayang..kan?

sedarlah..
ini bukan setakat janji Diana..
atau janji melayu
atau janji-janji lain..
tapi ini adalah janji kita..
janji seorang manusia..

ingatlah..
ada satu janji utama yang telah kita berikan pada Allah tuhan sekalian alam..
lalu..
sama-samalah usaha untuk menunaikannya..
ingatkan diri kita..

"janji aku pada tuhan --> jadi hamba yang taat dan melaksanakan arahan serta jauhi laranganNya"
tampal sikit stick note kat dinding
tak pun tulis dalam diari..
dan banyak cara yang lain lagi..

moga sama-sama menjadi HAMBA yang komited dengan tugas dan tanggungjawabnya sebagai HAMBA..



saya mengingatkan diri ini jugak yang SUPER pelupa '-_-
Astaghfirullah al-'adzim

p/s: kalau saya ada janji pada sesiape ape2..ingatkan balik ye, saya tak nak digelar manusia tak bertanggungjawab!

14 comments:

dr.radzi said...

kita bersangka buruk padaNya. seringkali begitu. manusia,bertaubatlah. kerana DIA maha menerima taubat. Allah bersama sangkaan para hambaNya...(artikel pasal tajuk tu ada kat blog kalo tak baca lagi. hehe,terpromote plak.=p)

p/s : ada janji nak belanja tak aritu? ade kan? lala~

Al-Tuah Al-Shahab said...

salam...
lepas ni bleh lah cuba utk tak janji benda yg xmampu, or tunaikan janji yg tlah dibuat sedaya upya, tp yg ingat jelah, yg xingat?

p/s:janji dgn xkn tertunai shgga masuk alam barzah, cuba sdaya upaya menunaiknnya

duha said...

dr.razi-erm..betul, kita selalu menganggap apa yg menimpa kita kalau kita tak suke maksudnye buruk,padahal jangke mase panjang kita tak tau..Allah yg cipta kita, Dia yg Maha tau ape yg terbaik utk ciptaannya..owh..iA jap agi bace..hehhe..

p/s: ha ah..abg radzi ade janji nak blanje kan hari tu..erm..time kasih kerane mengingatkan.. :p

Al-Tuah- wlkmslm..insyaAllah..sama2 perbaiki diri..pasni harap lebih rasional dalam berjanji dan berkata2..~

dr.radzi said...

oit3....haha. duha la janji. pandai putar ayat ek? ces.=p haha....

duha said...

dr.radzi-saya takkan biar diri saya dibuli lagi..haha..blanje2~

Bella Billa said...

'saya takkan biar diri saya dibuli lagi..haha..'

hmm..ini dkira janji pd diri ker?

rse2 mcm sush je nk ditepati sbb anda mmg telah dlahirkn utk dibuli...hahahaha ( gaya ketawa pembuli duha trhandal~)

Dr Amad said...

" Eh kenapa Duha nampak tinggi ni," kata Bella semasa membeli kerepek.

Saya tersenyum padahal nak terguling-guling ketawa...ooo,kecik2 pandai melaram...malam tu berapa inci tapak kasut?hahaha.

Duha janji nak belaja makan...tidak ku lupa...

duha said...

bella billa- kenapalah manusia di sekeliling saya sebegini rupanya '-_- aduhai..

p/s: doa org teraniaya iA dimakbulkan..haha..siaplah kamu bella..(eh,jap2..sape yg muke kne buli skang? asal duha plak? sue pn da stuju org itu adalah kamu..bkn saya) lalla~

duha said...

Dr Amad-kejam laa...mne de melaram..sandal je pun..tapi tggi sket..SIKIT JE..nak ukur?? sile2..nnt duha bagi..bkn high heels pun..wawawawa...asal sume nak buli nih...sdeyh!! hu~

ya Allah..mereka sume kejam padaku..hu~

duha said...

Dr Amad- eh..marah sgt lupe plak nk ckp..sape yg janji nak blanje nih? tade2..abg amad yg kne blanje..

~*puding caramel*~ said...

duha janji nk belanja makan!~

duha said...

puding caramel- haa..ni lagi satu..duha ajak je kuar makan an..hahha..tapi sbb sayang kak yana an..boleh laa blanje..:p bile nih? dr hari tu cakap nak mkn sme tapi tak pg2 pun..nnt ajak kak teha skali, kte pi makan sesame..da lame tak mkn lua :p hehhe

unleashed said...

sume mintak duha belanja mkn..
xle jd ni..
diriku xmahu ketinggalan..
duha..
belanja diri ini juga..
ehee~

(n_n)v

duha said...

unleashed-ceh..nak jgak..ni apsal sume nak mintak2 nih..gi blanje diri sndr..tak pun blanje org len..bkn ke memberi lebih baik?? hehe..