Monday, March 23, 2009

kuatkan hati kami~


sakit..

sakit sangat bila perasaan dalam hati tak dpt diluahkan..
tampak gembira diluar..
tapi siapa yg tahu perasaan di dalam..
hanya kepada Allah semuanya diadukan..
ya Allah..
hanya Kau yang tahu isi hatiku..
dan isi hatinya..



di luar..
saya hanya mampu tersenyum..
dalam kesedihan yang tidak tahu bila akan berakhir..
senyum..
adakah senyum itu satu kebohongan? hanya dibuat-buat?
sekadar 'topeng' menutup kesedihan..
harapnya tidak..
moga senyum ini ikhlas..

***************************************************************************************

tadi 'dia' menangis lagi..
ketika kami berchatting dia menangis lagi..
walaupun dia tak berada di depan mata..
namun tanpa disedari...air mata sy turut mengalir..
sedih..rindu..
dan rasa bersalah kerana tak mampu menenangkan dia..
saya cuba 'berlakon' ceria..
bagai tiada apa yg terasa di hati..
dengan harapan dia akan turut merasa tenang..
namun, dia masih bersedih..




ya Allah..
sy sayangkan dia..
sy cintakan dia..
tunjukkanlah hikmah kepada ketetapan yang telah Kau beri pada dia..
agar dia segera berasa redha dan tenang..
agar tiada lagi rasa sedih di hatinya..


ya Allah..tenangkan hati kami
menghadapi ujianmu



berat mata memandang..
berat lagi bahu yang memikul..
kadang senang berbicara, tapi susah bagi yang mengalaminya..
ya Allah..aku yakin dengan ketetapanMu..
pasti ada hikmah di sebalik setiap sesuatu..
teguhkan pendirianku..
tetapkan hatiku dijalanMu..
moga aku berjaya "pulang" dan berserah padaMu dalam setiap perkara..

ya Allah..
ringankanlah beban dia..
yang telah banyak berjasa pada diri ini..
yang telah berusaha keras memastikan kehidupanku selesa dan sempurna..
berikan dia ketenangan yaAllah..
berikan dia kelapangan dan kesenangan dalam hati,fikiran dan perasaan..
tabahkan hatinya..
hanya Engkau yang mampu melakukan semua itu ya Allah..
tiada yang lain..

"hanya kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.."
(yusuf:86)

p/s: hargailah, sayangilah dan berbaktilah pada mereka yang berada di sekeliling kita selagi mereka masih ada.. T-T

16 comments:

~*puding caramel*~ said...

bebaskan dirimu!~

luahkan semua...

wuwu~

sedih la camni..
saya dah la tak berapa nak stabil sekang

waaaaaaaaaaaaaaa
T_T

duha said...

pudding caramel-kak yana~
T-T waaa...jom pg mkn same2..nk tdo bilik akak lg laa..hu~

Al-Tuah Al-Shahab said...

Salam,
apa sedey2 ni?
jgn le nangis...
Tuah xreti nk nangis.
nk folow nangis mmg xbleh...
jgn lah nangis...
sedeyla Tuah xleh nangis sesama...
even dah 7 bulan xblk, huhu
berserahje pada Allah,
habis cerita...
habis ke?

amirularif said...

dugaan drpd Allah. tentu ada hikmah disebalik dugaan yg diberi. mungkin Allah ada rahsia tersembunyi yg cuba disampaikan kpd calon ujian. berlapang dada & berhusnuzonlah pd Dia :)

duha said...

tuah-wlkmslm..thanks :) insyaAllah semua diserahkan pada Allah..Dia yg lebih mengetahui..

amirularif- trimas yer..:) insyaAllah akn sdaye upaya memujuk hati agar tabah..dan doakan agar 'dia' turut sabar.. :)

nina / saleha said...

salam...
sbnrnye nina perasan je kot klu duha mke cm sedeh termenung byk..tkut nk tny nnt rse nyebok plak..
jgn sedeh2 duha.. even 'dia' pon xnk tgk duha sedeh kan?
nina pn slalu rse cmni..
kita sme2 hrp yg ni hny satu fasa, yg akan berlalu, k? :)

cactus_biru said...

duha sayang..
memang terkadang dalam hidup akan ada saat kte rasa gembira dalam berduka.org nmpk luaran kte hepy, ceria je.mcm xde pape.tapi dalaman memang susah nk jangka.hanya Allah je yg tahu betapa hati perit menanggung derita..
bukan mudah nk menyembunyikan kesedihan..
duha mmg mantaplah leh simpan xkasi klua..hehe..
walau apapun, jgn simpan sorang2 je.sumtimes ada bnda yg kte kna luahkan semuanya..maybe salah satu cara melalui tulisan..share la ngn org yg paling rapat.insyaAllah akan berkurang rasa tu..

has doakan agar duha dan 'dia' sentiasa tenang tabah mghadapi ujian Allah tu..xkan sentiasa kte akn hepy kan..sedih tu pon asam garam kehidupan.bila2 je akn datang.xkisah la atas sbb apa..
tabahla.bersabarlah..Allah sentiasa ada..
kwn2 pun insyaAllah akn sntiasa support didi..eh2 duha..=p

tbe2 teringat kt mak n ayah kt kg..huhu.. sedih2

p/s: sory terpanjang pulak komen..hehe

dibby bus-bus said...

duha..sdey ke..
ptot la akk tgk kt kampus sdey je..huhu(poyo je..)

hiasi hati dgn zikrullah..
insyaAllah tiada ktenangan seindah mengingati Yang Maha Esa..
smile..=)
meh la dtg cni tdo rumah sye plak..haha

duha said...

nina- erk..ye ke? ehhe..thnks for noticing the difference..that means u care (at least) :) insyaAllah i'm better now that i hv frens cm korg2 sume..

cactus_biru-hehe..tape..pjg2 pun tak kesah..slagi muat tulis je..erm..jzkk atas support tuh :) sayang enche hasuma jugak..(eh.ape didi2?? duha ler) hehe..kalau has nk tolong, leh watkan LI utk duha pasni..ahahah..takde kaitan :p

dibby-eheh..cam akak leh nmpk je kn duha kt sni..pkai teropong ke? hee~ erm. jzkk atas peringatan..

p/s:bile ek nk tdo umah akak?? adeh..da lame nk dtg tp tak tersmpai-sampai..blikn tiket kretapi..ngeh3

Anonymous said...

be strong ya muh dear..

i noe u can face ol the obstacles..

luahkan pade seseorg..dats better..

p/s= su da abh bce bku salahudin tu..akhirnya..haha..best!!yuk..bangkitlah wahai mujahidah!

miss susi

sinar_islami said...

anti kuat..be strong..
and 'dia' pun kuat juga..
Allah takkan uji kalau kita tak mampu..
tym ni la kita hadam blk isi kandungan mathurt yg kita bca saban hari..
pasti ada kebahagian disebalik kesulitn hari ini..

duha said...

anonymous aka miss susi-hehe..thanks miss susilo :)..eh..da habes bc ek..bgus2..nnt bole wat tazkirah lagi hari kames..lalla~ tggu turn ye..ahakz~

sinar_islami-erm..betul tu..Allah takkn uji kalau die tahu kte tak mmpu..byk kali je sebut ayat ni..tp bile sndiri ditimpe mslh kdg2 syaitan tuh menyebbkn kite mudah lupe..thanks igtkn :)

joegrimjow said...

macam nak call je skrg
tp mesty die tgah tido...

smoge same2 tabah ye

duha said...

joegrimjow - adeh..terbelit lidah nak sebut..awat susah sgt name nih..erm..ni nak call sape plak nih?? heh..anyway, thanks ye enche anonymous..moge same2 tabah insyaAllah..

3rdmarch said...

salam..

duha..knlkan saudara sy y berada di UK skrg ni..joegrimjow..atao suparjo kalau xnak terbelit lidah..ehee~
jo..jange maroh..kekgi cpt tuo..

byk2 berdoa..insyaALLAH ditunjukkan cara utk hadapi apa jua mslah dan ujianNYA..

p/s:sedang memikirkan mslah dgn hrapan dpt slesaikan mslah..

duha said...

3rdmarch-owh..ya ka..erm..ok..suparjo mudah sikit..hehe..jzkk atas nasihat :)

p/s:moga segala urusan dipermudahkan