Sunday, July 5, 2009

ikatan Ruh

Assalamualaikum..

sedikit perkongsian..

moga bermanfat..

seperti yang diketahui umum..
manusia terbina dari 2 komponen utama..
iaitu JASAD dan RUH..

namun manusia seringkali mengabaikan yang satu iaitu Mr Ruh
dan hanya memandang tinggi Mr Jasad..

benar bukan?

setiap hari..
berapa ramai manusia yang runsing..
memikirkan masalah wang..
kerana risau menghadapi kekurangan dari segi
MAKANAN, PAKAIAN dan sebagainya..
hingga ada yang sanggup membunuh dan melanggar pelbagai undang-undang..
untuk mendapatkan sedikit duit

dan itu semua..
adalah demi kebutuhan sang Jasad..

namun jarang sekali ada yang runsing..
hingga menganggap suatu masalah
jika sang Ruh yang kekurangan makanan
atau perlindungan dari
pelbagai ancaman yang sememangnya sentiasa menerpa
kita dari pelbagai arah..
sama ada sedar..
ataupun tidak..

setiap hari juga,
sejumlah besar wanita di dunia menghabiskan
wang dan masa yang tidak sedikit jumlahnya
untuk bermake-up dan mnghiasi jasad luarannya..
memastikan ia berketerampilan dan kelihatan CANTIK dan MENAWAN
di sisi manusia..

tetapi sedikit sekali yang sanggup duduk berejam..
menghabiskan masa dan waktu
untuk menghiasi dan memperelokkan si Ruh itu tadi..

lalu ia sering dibiar
kekeringan..
sakit..
dan tenat
tanpa makanan, supplement dan penjagaan rapi..

Allah SWT berfirman

“Dan ingatlah ketika Rabbmu berfirman kepada malaikat,
sesungguhnya Aku menciptakan manusia dari tanah liat kering
(yang berasal dari) lumpur hitam yang diberi bentuk.
Maka Aku bentuk dia dan aku tiupkan ruhKu padanya,
maka tersungkurlah kalian bersujud padanya”
(Al Hijr: 28-29)

semalam..
ketika sedang berbincang tentang muqaddimah tafsir fi zilal,
dikatakan inilah sebab utama Allah memuliakan manusia..
hingga mengarahkan seluruh makhluk tunduk bersujud pada nabi adam..
iaitu kerana yang ditiupkan kedalam jasad manusia adalah
"ruhKU"
Ruh yang berasal dari Allah SWT
manakala jasad hanyalah dari tanah yang kotor..
hina dan menyebabkan si iblis enggan bersujud..

namun umat manusia
lebih mementingkan jasadnya..

*************************************************************************************

ketika sedang berjalan-jalan di PAUN (pasar Unpad) pagi tadi,
tiba-tiba mata saya menangkap satu T-Shirt
yang dijual di sebuah kedai..
di atas T-shirt itu..
di print gambar Manohara..

lalu saya mendekati dan bertanya pada ibu di kedai tersebut
"bu, berapa harganya?"
"lima belas ribu teh.."
jawabnya..

saya memang tak berniat untuk membeli..
cuma ingin tahu berapakah harga
t-shirt yang mempunyai gambar sebegitu..

terdetik dalam hati..
"mungkin saja dengan 15ribu rupiah ini (lebih kurang rm5)
suatu pergaduhan boleh tercetus..sesetengah manusia boleh saja
merasa muak dan amat terprovoke dengan benda sebegitu"

saya di sini bukan ingin bercerita tentang manohara..
tetapi tentang keterikatan ruh..
sebagai seorang muslim..

ikatan yang kuat~


manusia kini amat kuat ditanamkan sifat nasionalisme
hingga di mana-mana,
cogan kata bersifat kebangsaan dan kenegaraan dilaung-laungkan..
sibuk memperjuangkan bangsa,
hingga agama diabaikan..

aku malaysia..
kau indonesia..

aku melayu..
kau india..

dan ia akan berterusan tanpa ada hujungnya..

kita sekarang sering mengutamakan keturunan JASADIYYAH
berbanding keturunan RUHIYYAH..

menurut falsafah keturunan JASAD..
kita hanya akan bersaudara jika ada pertalian darah..
melayu tetap bersaudara sesama melayu sahaja..
orang arab akan bersaudara sesama mereka sahaja..
orang jepun hanyalah bersaudara di antara mereka sahaja..

tetapi..
Al-Quran sendiri menukilkan ayat yang bermaksud

"sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara.."
(Al-Hujurat:10)

saudara dari segi apa?
jasad?
tidak...
tapi saudara dari segi keterikatan ruh kita
di atas landasan aqidah yang satu..

Laa ilaha illallah, Muhammadur rasulullah

dan tidak kiralah di ceruk mana sekalipun kita berasal..
selagi kita bertemu dengan seseorang yang bergelar muslim..
itulah saudara yang lebih patut kita utamakan..

dalam pembahagian harta (fara'idh) menurut islam sekalipun..
ada beberapa ulama'
yang berpendapat dan melarang terus
pewarisan harta di antara dua beranak
yang tinggal di negara berasingan
yang berlainan agama rasminya..

ini menunjukkan betapa pentingnya agama
melebihi ikatan persaudaraan jasadiyyah..
namun ikatan jasad itu menambah bonus
bagi kita..

seorang teman berkata
"adalah lumrah manusia untuk melebihkan keluarganya..
atau sesiapa yang mempunyai persamaan denganya..contohnya orang malaysia pasti
lebih senang dengan orang malaysia"

"ya, memang benar..lumrah manusia suka pada persamaan..
namun bukankah islam itu sebuah persamaan yang lebih besar?
tetapi kita tidak nampak atau masih belum nampak ianya sebagai
suatu unsur yang sangat penting melebihi segala persamaan lain"

ketika kaum muhajirin berpindah ke madinah..
ingat lagi bagaimana mereka disambut?
boleh saja kaum ansar ingin mengatakan

"kita masih belum kenal dengan rapat..
dan kamu juga bukan saudara sedarahku..
tunggu dahulu kita menjadi "mesra" lalu pasti akan aku berikan
sedikit dari hartaku jika aku berkenan"

namun..itu tidak berlaku..

setibanya kaum muhajirin di madinah..
tanpa rasa berat hati..
kaum ansar dengan rela menawarkan sebahagian harta mereka,
tempat tinggal..
malah memberi pasangan hidup bagi kaum muhajirin..

kenapa?
kerana begitu kuat kepercayaan
bahawa umat islam itu bersaudara..
dan pasti kerana iman yang kuat..
ikatan ruh sesama mereka juga amat kuat!

renung2kanlah..
dan ubahlah mind set kita
yang mana lebih utama..
yang mana patut diutamakan..

wallahua'lam

*************************************************************************************

p/s: janganlah kita menjadi seperti binatang yang berkumpul kerana padang ragut..dan dipisahkan oleh tembok dan pagar..seperti umat islam yang dipisahkan oleh negara dan sempadan..sedangkan "dimana adanya islam, disitulah tanah airmu" -syed Qutb-

p/s2: janganlah terlalu taksub dengan sesuatu bangsa kerana islamlah yang memuliakan sesuatu bangsa itu..

p/s3: terasa bosan duduk di bilik "-___-

16 comments:

Max said...

Khutbah Jumaat lepas di Masjid Ibnu Sina:

Kita kadang2 mudah terpengaruh dengan isu2 Malaysia.

Kita lihat sekarang kita terlalu berjiwa nasionalis..

Ikata persaudaraan Islami itu di mana???

Kita boleh duduk bersama dengan orang Papua yang mukanya beda,rambutnya beda,bahasanya beda,asalkan namanya seIndonesia...

Tetapi,dengan orang Melayu Malaysia,agamanya sama,kulitnya sama,bahasanya sama,kita sangat bermusuh..

Tidak lain tidak bukan ,ini terjadi kerana sudah tiada ikatan Islami...

Dr Amad said...

Hidup Hizbut Tahrir Mr Max!!! =)

Muhammad Haidar said...

ana dengar nik aziz cakap bangsa nih satu benda yang kebetulan dah mak ngan ayah kita melayu then kita nih melayu la..

3rdmarch said...

2 la..
semangat kebangsaan tinggi sgt..
dah gane klu org 2 kacukan byk bangsa..
nak panggil ape org 2?

teringat kata2 mr.shah kirit n adik beliau..

mereka marah akan bangsa melayu y menganggap diri islam tp xpernah pun cuba memperkenalkan islam dgn mereka sblm bergelar muslim..

sinar_islami said...

thumb up 4 u ukhtie..(^_~)

manusia mudah ber'tuhan'kan material..yg nampak..zahir..jasad..benda2 yg nyata..akhirnya tak bwa kemana-mana..nages pun tak bunyi lagu dh..

iktn islami..ikatan ruhi..manusia sush nk nmpk..
sbb tu kita ni kena sllu check n balance..walaupun kita tau kita ni lemah..but tu bukan alasan..

manusia ni kaya dgn alasan..huh

duha said...

Max-jazakallah atas tambahannya..

memang betul..sama je dengan orang malaysia..kdg2 org barat yang agamanya berlainan kita sanjung2 dan rasa bangga kalau dapat bertemu dab bersalaman..sedangkan kalau orang indonesia yang seagama kita rendah2kan..

moga selepas ini semua makin sedar kepentingan ikatan islami tersebut..amiin~

dengan kesatuan ummah islam pasti segera bangkit!

p/s:khutbah jumaat di sini mmg sgt membina..Alhamdulillah~

Dr Amad- suke sgt ngan hizbut Tahrir die tuh "-___-

p/s: hidup islam! :D

duha said...

haidar-erm..betul tu..bangsa hanyalah perkara luaran..dimana yang di dalam lebih harus kita perhatikan..

Allah tak lihat pada sesuatu bangsa..tapi lihat pada iman di hati..kalaulah Allah melihat asal usul bangsa seseorang, pasti ada sesuatu bangsa yang lebih disukaiNya berbanding bangsa lain dan itu tidaklah dinamakna adil
walhal Allah itu MAHA ADIL lagi MAHA BIJAKSANA..
:)

3rd march-erm..semangat nasionalisme tu iA kita cba ubah dengan semangat islam dan jihad yang tggi..

erm..janganlah kita terlalu bangga dengan sesuatu kaum tuh..sebab takde jaminan pun jika kita melayu..kita akan masuk syurga..tapi jikalau kita betul2 seorang muslim and mukmin, insyaAllah akan mendapat syurgaNya..

duha said...

sinar_islami-jzkk :)

sama macam konsep wang dan pahala..kalau di'offer' duit kita pasti bersemangat sebab ganjarannya "zahir" di depan mata..seangkan pahala yang Allah tawarkan berlipat kali ganda..namun jarang manusia berebut untuk mengejar pahala..sebab tak dapat dilihat scr direct..

erm..yup,kita lemah tak sepatutnya menjadi alasan..asalkan kita berusaha, Allah tak lihat pada hasilnya pun..moga kita tak hanya pandai memberi alasan malah lebih banyak mencuba walaupun gagal..kerana kegagalan tu membuka peluang untuk berjaya insyaAllah..

Dr.Illy said...

salam..
saya tak nak jadi lembu yang hanya terkumpul di padang ragut bersama kawan2..

saya tak nak jadi kambing yang terkumpul dipagari kandang bersama rakan2...

saya nak jadi hamba Dia yang terkumpul kerana akidah yang sama..

saya nak jadi makhluk Dia yang bersatu atas nama agama..

duha said...

Dr.Illy-waalaikumussalam

:) yup..betul tuh!
sama2lah kita bersatu atas akidah yang satu :)

p/s:boleh wat puisi pulak eh ;)

dr.radzi said...

alhamdulillah...

suke saya membaca entry ni. sybas ukhti dudu...eh silap,ukhti duha. hehe

p/s:kawan2 papua ok je main rugby sama2,takde kesah pon malaysia ke tak. (tapi waktu tu tak kuar lagi cite dua negara ni. hehe)

duha said...

dr.radzi-jzkk :)

p/s:cubalah ajak derang main rugby skang..tgk cne..hehe..kalau masih ok je..bgus la :D

dibby bus-bus said...

salam..hehe..
entri yg bes..
act akk pn da dpt bhn ni..
konsep penciptaan manusia kan..
tapi kamu tlh uraikan dlm konteks yg lby luas..bagus2!

umat Islam itu bersaudara..
KITA adalah satu..haha
cm knl je blog sape la ni..=p

duha said...

dibby-wlkmslm..

jzkk :) heh..kalaulah umat islam semua segera sedar tentang "KITA adalah satu" mesti best kan :)

tapi kadang2 kita sndr yg snts lupa dan mudah membeza2kan manusia berdasarkan asal keturunan,bangsa,loghat dan sebagainya..

sama2 kena pupuk sifat ni dlm hati..n yg paling pnting kuatkan IMAN di dada :) insyaAllah..

p/s: aih..blog siape laa yg best sgt tuh :p (KITAadalahsatu) !

Anonymous said...

assalamualaikum,
gimana khabarnya???
1st time tgk blog duha,
sdgkn dah lama tau...
mcmn dok indon??
best???

duha said...

Anonymous-waalaikumussalam..Alhamdulillah kabarnya baik2 saja..ni kat malaysia sekarang..

erm..ni siape ye? hehe..nama anonymous tu boleh jadi milik siapa2..

jzkk sebab sudi tgk jgak..heh..erm indonesia best je dr pelbagai aspek..give n take laa~ hehe