Monday, March 2, 2009

peringatan buat diri

"nak jadi seorang da'ie bukannye senang"
teringat balik kata-kata seorang kakak..

"kita bukan sahaja perlukan keberanian, tapi kena tau cara nak tackle mad'u kita..kalau silap langkah..silap2 hari bulan, kita yang buat dia makin jauh dari islam..naudzubillah"

sebagai insan yang lemah, meremang bulu roma saya mendengarkan tutur kata akak tu..
mungkin tanpa disedari sebenarnya dah banyak kesalahan yang saya lakukan sepanjang menjalankan tugas sebagai seorang da'ie..

memang susah dan tidak mudah memujuk manusia..

pernah terlintas dalam fikiran untuk "berehat" sebentar dari tugasan dakwah ni..kadang2 terasa penat..dan takut dengan cabaran dan dugaan yang datang..tapi bila difikirkan..setiap orang daripada kita perlu berdakwah..ini sunnah terbesar rasulullah yang ramai orang tinggalkan..moga Allah mengampuni diri ini yang mempunyai pemikiran seperti itu '-_-

teringat suatu ketika dulu di Ipoh ketika mengambil STAM (sijil tinggi agama malaysia) di Sekolah Al-Hidayah, saya pernah mengadu pada seorang sahabat tentang perasaan penat dan keinginan untuk melepak dan berehat..

"tak rasa penat ke? semua benda kena jage..kena sentiasa berhati-hati..dah laa pelupa,asik terbuat salah je..penat la..nak blaja,nak dalami ilmu agama,nak menyampaikan..banyaknye benda nak buat!" luah hati seorang pelajar yang baru mencapai usia 17 tahun..(dah tua sanye..cuma pemikiran belum matang..patutnya dah mampu memimpin sekumpulan pasukan perang!)

sahabat saya tersenyum..kemudian dia membalas "tidak ada rehat bagi seorang mukmin sehingga dia bertemu dengan tuhannya nanti"

tempat bermulanya rehat yang panjang..
sama ada menyeksakan atau menenangkan


kata-kata yang cukup bermakna bagi diri ini dan sehingga sekarang dijadikan motivasi bila diri ditimpa "penyakit" penat..

kita sebagai seorang mukmin memang tak patut mempunyai masa rehat dan masa lapang yang banyak..ingatlah, masa lapang itu membunuh!

memang banyak kerja yang lebih perlu diutamakan berbanding rehat kita..

bukankah rehat yang panjang dan berkekalan itu lebih kita damba berbanding rehat sementara di dunia??

ingatlah rakan-rakan seperjuangan sekalian, tugasan yang perlu dijalankan sebenarnya melebihi masa yang ada..masih sempatkah kita nak berehat dan bersenang2? isilah masa sebaiknya di dunia ni sebagai ladang untuk membawa bekal ke akhirat..

sesungguhnya masa adalah komponen yang sngat berharga dan penting melebihi emas dan permata sehinggakan Allah menjadikan satu surah khusus tentang masa..

grab a chance!
manfaatkan masa mudamu sebelum datangnya masa tua
gunakan masa sihatmu sebelum datang kesakitan
jangan sia-siakan masa lapangmu sebelum datang kesempitan
lakukan sebanyak amal di waktu kayamu sebelum tiba saat kemiskinan
dan ingatlah, kehidupan di dunia pasti disusuli kematian dan janganlah sampai ia menjadi satu penyesalan..




hati yang kotor.. '-_-


**hanya satu pesanan pendek buat diri ini yang jiwanya tak berapa nak tenteram dua tiga hari nih..doakan hati ini mendapat ketenangan dari allah taala :)

22 comments:

Al-Tuah Al-Shahab said...

Well,Tuah mula keje daie masa form 1 dulu.Pastu kejap on kejap off, mungkin tu sbb tepengaruh dgn dunia n lupa akhirat skit dulu.
Tp,ikut pengalaman, klu kita xdakwah orang even once a day maka amalan kita sehari2 akan merasa kurang. Mcm ada yg xkena je.
Tp,sbnrnya pada Tuah buat keje dakwah ni xmemenatkn lgsg klu niat kita btul, seriously xde.
Tp, klu letih je rasanya tu mungkin salah pada niat lah tu. Cuba check balik niat.

Liyana said...

i can see that..

dari status ym..till the way of ur writing.

but anyway...terasa juga dengan tulisan ini. indirectly terkena ke saya.

ade kata2 dari sorang sis
katanya : hati yg terasa dirinya mati adalah hati yang hidup

beruntunglah kalau diri tersedar ttbe..cepat2 kembali padaNya

kukuhkan tarbiyah dzatiyah. bila sorang2 br tahu same ade diri ini kuat atau tak..

sabar dan tabah..kuncinya

setiap yg pahit pasti ada manisnya..jgn bimbang..Allah tahu..

selamat bermujahadah ukhtiku sayang..

*p/s: lek la..nak puding?*

dibby bus-bus said...

salam..duha..
bes la post kali ni..

hmm..tiada mse rehat bg sorg muslim smpai la ajalnya..
kata2 sunggoh mnyerap smpi ke sum2 tulang..haha

same je dgn diri ini yg slalo nk berehat..sdgkn rmi lagi manusia di luar sne yg dahagakn ilmu2 Allah..

smoga tros kuat dan tabah..
syurga itu manis..

duha said...

Al-Tuah Al-Sahab- jazakallah atas peringatan..memang niat tu satu komponen yang sgt penting dalam sesuatu ibadah dan amalan..sbb niat menentukan segalanya, sama ada kerana Allah ataupun tidak..dan bukan sng nak menjaga niat..kdg2 di awalnye kite mmg cuba sedaya upaya mengikhlaskan niat, tapi pada pertengahannya kita tumpas dek godaan syaitan..erm..hrp dapat menjaga dan memperbaharui niat dalam setiap perbuatan :)

pudding caramel- thanks kak yana..bile kite nak pg mkn sesame?? hehhe..hari tu ajak kak teha, tapi tak tau lagi bile nak pg ;) erm..pasal pudding tu mmg da lame da nak..hehe..bile nak wat kan?? :D

dibby bus- heh kak dib..da ade blogspot!! erm..yup..masih banyak kerja yg kita perlu lakukan kan.. :D nak rehat je kje duha nih 0_o uhuk2..erm..btul2..luruskan niat balik..aim kita redha Allah dan jannahNya!!
"yaAllah satukan hati kami di bawaha naungan redhaMu"

sinar_islami said...

yeap..sllu juga dgr kata2 tu

nak jadi daie tu bukannya sng~

but really dalam kepayahan dan kesusahan itulah akan terbitnya kemanisan...

dan dari situ juga kita akan realiza how wonderful to be daie~daie ni org nya berseni~kena tahu kunci membuka hati:: dan pergantungannya hanya sanya dgn Allah.

Lemah tu biasa tapi daie takkan biarkan dirinya terus lemah..dia akan bangkit tanpa mengalah~

nice pos duha~tersiram juga jiwa ni

Ayuh, anti mampu..then & now~

Anonymous said...

kerja dai'e tu memang kewajipan kita..memang dalam berdakwah banyak cabaran,rintangan, tohmahan yang kita kena hadapi..kemanisan berdakwah adalah apabila ada penentangan..allahu'alam

duha said...

sinar islami- insyaAllah..jangan biar diri terus lemah..tingkatkan usaha, dekatkan diri pada yang Esa..kene yakin, setiap kepayahan diiringi kesenangan di suatu masa nanti iA :) jazakillah ukhti

lina- thanks lina..moga kita sama2 diberi kekuatan utk istiqamah di jalanNya..kemanisan itu yg dicari~

Anonymous said...

Salam Alayk =)

Betul-betul..

Takde rehat bagi seorang daie dan masa lapang memang pembunuh utama!

Nauzubillah drpd makin menjauhkan orang drpd Islam

Sama-samalah kita berdoa supaya sentiasa mendapat ketenangan hati..

Ameen!

Anonymous said...

duha dah tenang? ke banyak pk masalah lagi? semoga dipmudahkan segala urusan. kalau amad buli bagitau ek? nak join die. kikiki..=p

berdakwah dan berehat? ga nyambung sih...

berehat itu suatu pekerjaan/tindakan. berdakwah itu suatu kehidupan! kerja boleh dilakukan boleh juga ditinggalkan,tapi kehidupan? mana mungkin kita 'berehat' dari 'kehidupan'?

kenapa ianya 'kehidupan'? kerana berdakwah tak semestinya bercakap dan menulis artikel. ianya adalah merangkumi seluruh kegiatan kita. dari pagi sampai malam.

fikir-fikirkanlah...
ingtn buat diri dan teman...

p/s: duha yg ni nak jadi dhuhasakenah? bwk kete pon ngelamun lagi. ~lalala.=p

duha said...

nusz al-manar-ameen~ moga Allah sentiasa memberi guidance dalam setiap perbuatan kita.. :)

dr radzi-ceh..ingat nak back up ke..ape ke..tgk2 nak join..kejam2..erm..btul tu dakwah tu satu kehidupan..tak mungkin berehat dr dakwah..jazakallah byk2 atas peringatan tuh :) moga diri yg pelupa ini sentiasa diberi peringatan agar tak hanyut..

p/s: sesungguhnya Allah mencintai hambaNya yg betaubat :p hehhe..ngelamun sekali je cek abg ooi, cube tanye akak tu..die msti penah negelamun jgak walaupn skali..so fair laa :D haha..lagipun itu kisah lame, jangan diungkit2..huhu..

Dr Amad said...

Dhunasakeenah?ahaks...yg bese2 pun duk berendam air mata...mai tang tu,banjir jatinangor tu...duha..duha

duha said...

dr amad- huh..ini satu pembulian berkumpulan nih..takleh dibiarkan..nnt adik2 lain pn kne..
mne de berendam air mate..takde pon..air mata ni hy utk Allah je iA..tapi skali skale kne jgak kluakn..bazir laa kalau simpan je..lgpn slalunye tak suruh pn die klua..bosan kot dok dlm mate lame2 sgt :p heh..

p/s: nagislah hanya utk Allah lengkali..(emoticon angguk2 tande paham)

fm said...

Duha! post ini sgt bagus! teruskan menulis tau. just to say, Da'wah is our Business ;) berpenat2 utk benda yg menguntungkan, berbaloi. We're doing the best investment on earth. Jadi keep on going dan jgn berhenti inshaAllah sampai mati. hehe.

btw, bile habis cuti n balik indon?

-kwn lama, fatimah m

duha said...

koronba-jazakillah fatoom :) yup, sibukkan diri dengan menolong agama Allah iA..bdw, duha da lame da balik sni..hari tu cuti smggu je..hehhe..

p/s:wlpn kwn lame ke..baru ke..tetap di hati :D

Anonymous said...

Assalamualaikum ukhti duha,

Indah sungguh menyampaikan dakwah dan saling memperingati antara satu sama lain.

Indah sungguh berjual beli dengan Allah SWT

Inilah yang akan kita persembahkan kepada Allah SWT, "modal kita", "barang dagangan" kita sebagai imbalan ganjaran pahala di akhirat kelak

Dalam berdakwah, kita harus sentiasa jelas, refresh, review matlamat kita..tujuannya agar kita tidak penat, tidak membazir waktu dan wang menyusun dan melaksanakan strategi pada matlamat yang salah

Kedua, bersungguh-sungguhlah dalam melaksanakan ibadah kita. Biar satu hari nanti, saat kita memandang ke belakang, kita tidak menyesal dengan kealpaan diri.

Wallahualam;)

p/s : jangan pernah merasa diri keseorangan kerana kita berjemaah di dalam dunia dakwah yang penuh ujian

duha said...

"bersungguh-sungguhlah dalam melaksanakan ibadah kita. Biar satu hari nanti, saat kita memandang ke belakang, kita tidak menyesal dengan kealpaan diri."

anasolehah_7- erm..bes ayat nih..mmg btul..kne sungguh2 n jangan skali2 beri peluang pd diri utk menyesali perbuatan kita..kne berhati-hati dalam stiap tndakan jugak.. :) jazakillah byk2 ek kak aimi..

yup,Alhamdulillah Allah kurniakan duha kwn2 n akak2 yg byk membantu :) moga Allah kuatkan dan mantapkan lagi ukhuwwah kita..insyaAllah

abdul muaz said...

alhamdullih,peringatan yang cukup bermakna buat hati yang kosong ini,moga allah akan sentiasa mempermudahkan hamba nya yang wewakafkan diri untuk agama nya..
amin...

duha said...

abdul muaz-jazakallah atas ziarah dan peringatannya..

yakinlah bahawa jual beli antara kita dan Allah SWT serta mewakafkan diri kita di jalanNya takkan mendapat kerugian..

jika kita bantu agama Allah dalam apa2 urusan sekalipun..Allah akan memudahkan urusan kita juga :)

'Abid Sakina said...

cian adikku dibuli..uhuk2..
xpe..rilek je duha...
kuat2..
biasela 2..
yg penting..yakin..
Allah bersama kita..Allah menghitung penat lelah kita....
My heart is juz for you...ALLAH..
akak pn kdg2 mmg rsa letih sgt...
kdg2 rs nak lari...tp alhamdulillah,sedar yg kita tak bersendirian....
u're never alone~=)

duha said...

nurul88- heh..tu ah..kak emang pg laa buli derang balik..:p
erm..betul tuh..kne sentiasa ingat..kita tak berseorangan..kak emang kan ade..hehhe..jazakillah ye
:)

moga Allah membuka luas jalan2 yang kita lalui ni demi Islam dan Allah taala..

Anonymous said...

dudu...thanx ingtkan..dr hati ke hati..su pn pernh rse give up tok dakwah..kamu wat sye =`( dgn post nie..thanx sgt ingtkan..hati nie..hmm..sntiasa perlukan sokongn..kdg2 rsa sedih sbab xmampu buat ape2..dudu,ape2 pn dugaan yg dtg,masalah..jgn lupe sharing..sharing is caring dear..u have changed me a lot..n temn2 usrah yg lain..bell,zaza,kak salmah..syg korg..dh lme hti ni xmenangis..rsau pulak..hmm..nway,sme2 kter berjuang!
miss susi

duha said...

anonymou aka miss susi- mmg btul//kalau kite sorg2 kite mudah kecundang..itu salah satu reason kenapa ditekankan konsep berjemaah..manusia tu lemah, sering terlupa dan mudah terpesona dgn godaan dunia..

erm..sharing is caring?? haha..btul2..saye tak nafikan statement tuh :)jangan salah faham ye kalau saya bukan jenis nak share sgt..saya tetap sayang kamu dan teman2 lain..eheh..

erm..dah lame ht tak nanges?? erm..bgunlah qiam sbb iA itu time yg plg sng kita nak terasa 'kehadiran' Allah yang sememang dah sedia dekat dgn kita..banyakkan zikrullah sbb zikir ni ibarat air yang bisa memberi kesan even ke atas batu..jadi hati sekeras batu pun iA dapat terkesan dengan zikir yg ikhlas :)

ukhuwwah fillah..bertemu berpisah kerana Allah :)