Monday, June 29, 2009

H1N1 dan indonesia

20 lagi kes baru H1N1



KUALA LUMPUR 29 Jun - Sejumlah 20 kes baru jangkitan wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) dicatatkan hari ini di seluruh negara menjadikan jumlah keseluruhan 144 kes.

Peningkatan kes import dari Indonesia dan Thailand menyebabkan Kementerian Kesihatan memutuskan untuk melakukan pemeriksaan kesihatan kepada pelawat kedua-dua negara itu sebaik mereka sampai ke negara ini.

Sebelum ini, pemeriksaan kesihatan seumpama itu dijalankan ke atas pelawat dari Filipina, Australia, United Kingdom (UK) dan Amerika Syarikat (AS).

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Ismail Merican berkata, daripada 20 kes baru itu, 16 daripadanya kes import manakala empat lagi adalah penularan tempatan.

Menurutnya, kes-kes baru melibatkan 13 warganegara Malaysia dan tujuh warga asing iaitu dua dari Indonesia dan masing-masing seorang dari Vietnam, Jerman, Australia, Jepun dan AS.

Jelasnya, daripada 16 kes import, mereka yang dijangkiti pernah melawat negara yang terjejas dengan wabak H1N1.

"Jumlah mereka yang sedang menjalani kuarantin rumah kini ialah 618 orang dan semuanya berada dalam keadaan sihat.

"Jumlah terkumpul kes yang disiasat ialah 2,343 kes yang mana 144 disahkan positif dan 28 lagi masih menunggu keputusan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah Mohd. Ismail, jumlah pesakit H1N1 yang masih dirawat di hospital ialah 42 orang dan kesemua mereka menunjukkan respons yang baik kepada rawatan iaitu tanpa komplikasi.

"Jumlah pesakit yang sudah sembuh setakat ini ialah 102 orang dan mereka sudah dibenarkan pulang setelah sembuh sepenuhnya," katanya.

Merujuk situasi global, jelas Dr. Ismail, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengumumkan sehingga pagi ini, jumlah terkumpul H1N1 ialah 61,688 kes dengan 265 kematian yang dicatatkan di 112 negara.

"Pertambahan yang dicatatkan ialah 497 kes. Tiada pertambahan kematian dan negara baru yang dicatatkan semalam.

"Negara yang melaporkan pertambahan kes tertinggi ialah Australia (180), Singapura (145), China (51), Hong Kong (66), Korea (21), New Zealand (16), Malaysia (12) dan Brunei (empat)," katanya.

**************************************************************************************

p/s: kes pesakit dari indonesia makin bertambah..

p/s2: memandangkan dah nak dekat balik ke rumah masing2 di malaysia (ye ke?) jadi dinasihatkan agar berhati-hati terutama di kawasan bandara (airport) sebab kat situ kita bercampur dengan pelancong dari pelbagai tempat..pakailah mask sebagai langkah berhati-hati..(cara2 untuk pakai mask boleh rujuk skills lab 1st year- infection prevention..hehe) tak yah malu2..nanti sakit sendiri susah :D

p/s3: jagalah kesihatan kerana ia adalah salah satu nikmat dari Allah taala yang sering kita lupakan..selalunya dah sakit baru nk beringat..

p/s4: hari ni hari yang menakutkan..judicium 1..doakan yg terbaik untuk saya dan rakan2..good luck sume..moga dapat yg terbaik~

p/s5: maaf artikel ni sbenarnya saje2 dipost khusus utk kawan2 yang belajar di indonesia agar berhati-hati dan bersedia untuk mengisi borang kesihatan (in case perlu) ketika pulang ke tanah air nanti..

9 comments:

3rdmarch said...
This comment has been removed by the author.
3rdmarch said...
This comment has been removed by the author.
3rdmarch said...

Salam..

kenape di msia y kecik lg byk kes swine flu drp indonesia y bsr ni..

pk2kan la..

p/s:

1.LCCT menggerunkan..ms smpai rs cam cepat2 nak tgglkan tmpat 2..cam de hantu kejar 0_o

2.macam2 flu skrg ni..jgn ade goat flu da le..kempunan nt mkn kambeng..

3.terengganu bebas swine flu..Amin~

duha said...

3rdmarch-wlksmlm..

erm..ye..pk lah..nanti dah tau jwpnnye btau sy ye..hehe..

p/s: nape tkut hntu kjr? hntu pn kne swine flu ke? :p

p/s2: goat dah ada pnyakit sndr..jgn laa tambah2 flu pulak..tapi bkn slalu sgt pun mkn kambing..suke je kt kambing sbb comel..

p/s3:amiin~

cactus biru said...

waaaa~
cam takut plak nak balik...
huhu

duha said...

cactus-tak yah laa balik :)

haikal ambri said...

salam..cumelnya gambar haiwan kat atas tu..hahha..sori sibuk :p

duha said...

haikal- comel? tahniah..anda orang pertama yang mengatakannya.. :p

p/s: tau takpe sebok..haha..

Ross Safina Hor said...

SALAM...A GOOD NEWS FOR ALL OF US TO COMBAT H1N1

FIGHT THE INFLUENZA A(H1N1) FLU WITH PROTECUR-100?

H1N1 is a global problem and it doesn't appear to be stopping. With WHO declaring LEVEL 6 which is PANDEMIC level for H1N1, now is the time to pay extra attention to your health. You really need a strong immune system so that you can reduce your risk of contacting H1N1.

www.PROTECUR.com
Rm38 only